FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/02/2013

Konkurrensvillkor i franchiseavtal

Hej, om jag är franchisetagare åt ett norskt företag på prov i 1,5 år och vi sedan bestämmer oss för att inte fortsätta arbeta tillsammans: Har de rätt att sätta mig i karantän isåfall? Hur länge? Vad är praxis i Sverige? Får jag någon ersättning under tiden? Är det skillnad på svaret, beroende på om det är jag som inte vill fortsätta, om vi kommer överens tillsamman om att inte fortsätta, eller om det är de som inte vill fortsätta? Tusen tack för svar och med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hejsan!

Vad uppskattat att Ni vänder  Er till oss på Lawline!

Inom franchiseområdet råder stor avtalsfrihet och avtalstypen är inte särskilt reglerad i lag. Detta kräver därför uppmärksamhet från avtalsparterna innan avtal ingås. Att frånträda ett avtal som har ingåtts  är mindre enkelt.

Det Ni menar med "satt i karantän" tolkar jag som att Ni inte får bedriva samma eller likartad näringsverksamhet. Denna förpliktelse att inte bedriva sådan verksamhet kan endast åstadkommas genom ett villkor i Erat avtal. Franchisegivaren är skyldig enligt lag att upplysa Er om eventuella konkurrensbegränsade villkor ( se https://lagen.nu/2006:484). I denna del hänvisar jag till att se över Erat avtal med franchisegivaren.

Det är mycket vanligt inom franchisebranchen att konkurrensklausuler tas in i franchiseavtalet ( se http://www.sverigesfranchisetagare.se) och det är därför troligt att Ni är begränsad av en konkurrensklausul. Enligt 38 § Avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218) måste konkurrensklausuler vara skäliga för att vara gällande. Vad som är skäligt defineras inte i lagen vilket betyder att en bedömning får göras i det enskilda fallet. Omständigheter som är relevanta är konkurrensklausulens utstäckning i tiden samt omfattning. Hänsyn tas också till parternas förhållande. I praxis anses franchisetagare och franchisegivare likställda i avtalsförhållande vilket talar emot att att anse en konkurrensklausul som oskälig (se https://lagen.nu/dom/nja/1992s290).

Ersättning för att inte bedriva liknande eller samma näringsverksamhet utgår endast om det är avtalat mellan Er.

Av avsluta ett avtal beror på avtalde uppsägningsgrunder eller om ett kontraktsbrott har förekommit. Uppsägningsgrunden kan vara villkorad med fortsatt konkurrensförbud. Om Ni eller franchisegivaren begår kontraktsbrott måste den part som begår kontraktsbrottet betala skadestånd. Hävning av avtalet kan endast ske om kontraktsbrottet från den andra parten är väsentlig. Ni kan fritt avtala om ett nytt avtal om det så behagar men jag rekommenderar inte att Ni som franchisetagare ensidigt avslutar avtalet om Ni inte är villig att betala den potentiella skadan som kan uppstå.

Lycka till!

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare