Avtalsbrott efter ingånget köpavtal

Hej,

Jag har beställt varor på internet. Betalade omgående. Bekräftelse på order samt kvitto på betalning har inkommit. Nu har helt plötsligt säljare annullerat min order. Kan säljare göra detta efter ingånget avtal? Avtalsbrott?

Lawline svarar

Hej,

Det här är – precis som du nämner – att se som ett avtalsbrott från säljarens sida. Genom din beställning och betalning av varorna har det uppstått ett giltigt köpavtal mellan dig och säljaren, i enlighet med avtalslagens 1 kap. 1 §, och ett sådant avtal är bindande för båda parter. Säljaren hade endast haft rätt till hävning om ett avtalsbrott från din sida förelegat i enlighet med köplagens 53-55 §§ (till exempel om du varit försenad med betalningen).

Du har, enligt 67 § i köplagen, rätt till skadestånd på grund av avtalsbrottet. Ett sådant skadestånd omfattar rätt till ersättning för utgifter, prisskillnad, utebliven vinst och annan direkt eller indirekt förlust med anledning av avtalsbrottet. ”Ersättning för direkt eller indirekt förlust” aktualiseras främst i fall där en vara till exempel ska säljas vidare av köparen och köparen blir skadeståndsskyldig i förhållande till nästa köpare i ledet som inte fått sin vara i tid. Ett sådant skadestånd kan alltså också utkrävas av den ursprungliga säljaren.

Hoppas att detta kan vara till hjälp!

Avtalslagen återfinns https://lagen.nu/1915:218

Köplagen återfinns https://lagen.nu/1990:931

Med vänlig hälsning

Elin SjörénRådgivare