Offentlig auktion av samägd fastighet

Efter arvsskifte gemensamt ägd bostadsfastighet. Ena ägaren vill sälja, den andra vill inte sälja utan fortsätta samägandet. Ägaren som vill sälja, begär offentlig auktion hos tingsrätten. Kan ägaren som inte vill sälja, själv begära att tingsrätten bestämmer ett så högt lägsta pris att försäljningen omöjliggörs?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som du alldeles riktigt konstaterar kan en samägare vid offentlig auktion sätta ett minimipris, vilket följer av 9 § samäganderättslagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1). Minimipriset en samägare begär kan dock sättas ner av domstolen, om domstolen anser att det vara för högt satt. Om domstolen inte skulle ha möjligheten att sätta ner priset skulle det motverka den andra delägarens rätt att avsluta samägandeförhållandet och sälja fastigheten. För ägaren som inte vill sälja återstår då möjligheten att köpa hela fastigheten vid den offentliga auktionen. Hoppas svaret varit till hjälp.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare