Konsumentköp av häst - Fel och rätt till hävning

Lånade en häst på foder i 6 mån.den passade dock in här p.g.av för slö i paddocken. Kunde bara gå i skogen. ( har en liten firma med tur ridn. O ridskola.) ägaren ville ej ha hem henne så vi beslöt att sälja. Blev såld direkt men problem uppstod med en hovspricka hos nya ägaren. Här fanns ingen hovspricka bara en ytlig rand. Aldrig varit halt.vetbesiktiad här utan anmärkning.köparen röntgade visade inga inre skador bara ytligt. Vi tog dock tillbaka häst o betalade pengar åter. Använde häst i firman igen utan problem!! Sålde häst igen efter 4 mån. Utan besiktning köparen frågade ej efter. Fick fång efter ca 2 v. Vid igångsättning senare börja häst slänga av ryttare? Har aldrig gjort så här! Hon får ej ordning på problem o försöker sälja tillsamma. Pris.då ringer köparen med hovsprickan upp henne o säger att häst är obrukbar .vilket gör att hon kontaktar mig för att häva köp plus ersättning. Kan hon verkligen göra så här? Ska jag bestrida i rättslig process?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Hästar faller in under begreppet lös egendom och omfattas av reglerna i köplagen alternativt konsumentköplagen. Eftersom du driver egen firma faller du förmodligen under definitionen av näringsidkare och om köparen är en privatperson är det ett konsumentköp som skett. Skulle däremot köparen vara näringsidkare blir köplagens regler istället aktuella, men i mitt svar har jag utgått från att detta är ett konsumentköp. Fel i hästar aktualiserar svåra rättsliga frågor eftersom de är levande varelser men jag ska försöka svara så enkelt och tydligt som möjligt.

Föreligger ett fel?

Den första frågan som måste besvaras är om hästen besitter ett fel i konsumentköplagens mening. Hästen har fång, vilket är en sjukdom som ofta återkommer och som påverkar hästens ridbarhet. Det föreligger som jag ser det ett självklart fel, dock blir följdfrågan när felet uppstod eftersom du endast ansvarar för de fel som fanns innan hästen lämnades till köparen. De som uppkommit efter denna tidpunkt bär inte du risken för(8 § KonsumentköpL)

När uppstod felet?

Fång uppkommer vanligtvis som en följd av; fölning, överansträngning och foder/beteombyte. Om insjuknandet beror på foderbyte hos den nya ägaren och hästen aldrig haft fång tidigare uppkom felet först efter hästen överlämnats och du bär då inget ansvar och köparen har ingen rätt att häva. Insjuknandet kan dock bero på överansträngning pga av hovsprickan eller så kan hästen haft fång tidigare. I dessa fall kan det vara så att du ansvarar för felet eftersom det beror på omständigheter innan överlämnandet. Avkastningarna kommer bli en mycket svår sak för säljaren att bevisa att det beror på något fel i lynnet på hästen eller liknande. Det kan vara så att hästen dock har ont i hovarna efter fång och inte vill bli riden eller så testar hästen bara den nya ryttaren. Frågan hamnar i ett bevisdilemma och det är detta som är problematiken med hästar som egendomsslag.

 (Felbedömningen blir ungefär densamma enligt köplagen om det skulle vara ett vanligt köp och inte ett konsumentköp).

Rätt att häva?

Nästa fråga blir om det finns en rätt att häva köpeavtalet. Eftersom ett avhjälpande av fång inte är aktuellt och köparen troligen inte är intresserad av ett prisavdrag utan vill lämna tillbaka hästen är det hävning som återstår. För att få häva krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen, vilket i detta fall är ostridigt om det är en ridhäst de ville köpa (för att häva enligt köplagen är kravet strängare). Ett skadestånd kan också komma ifråga för eventuella veterinärkostnader eller liknande.

Detta skulle i en rättslig process främst handla om bevisfrågor som kan vara väldigt svåra att utreda och bevisa. Det är oerhört svårt att förutse om du skulle få rätt i en tvist om detta. En process kan bli kostsam och överväger du den möjligheten rekommenderar jag dig att ta hjälp av professionell juridisk rådgivning.

Konsumentköplagen https://lagen.nu/1990:932

Köplagen https://lagen.nu/1990:931

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare