FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/12/2006

Hur ska man få bort någon annans egendom?

Hej, Jag har en bekant som har skilt sig, men hennes f.d man har kvar sina egna saker i förrådet , för att delvis jäklas och hålla kontakt med sin f.d. fru. Hur skall hon göra för att få bort hans saker ur förrådet? Snälla ge mig något svar. Tack på förhand! Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Det enklaste är nog att hos kronofogden begära vanlig handräckning. Det liknar ett betalningsföreläggande men istället för att begära om pengar är det ett yrkande om att något ska fullgöras i annat än att betala pengar. Den f.d. mannen ska ju ta bort sina saker. Lagen som reglerar detta är lagen om betalningsföreläggande och handräckning (se http://lagen.nu/1990:746 ). På kronofogdens hemsida kan du hitta mer information, bland annat finns det ansökningsblanketter och ett informationsblad (se http://www.kronofogden.se/download/18.3d21d85f10922490e1080002483/92606.pdf ) om detta. Vänliga hälsningar,
Anna BergmanRådgivare