FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/02/2013

Förskottsbetalning och uppsägning av avtal

Hej, Som företagare registrerade jag ett konto hos en nättjänst (recibo.se) som jag ville testa under en månad. På sidan angavs att priset var 299 kr/månad med en månads uppsägningstid. Jag missade dock notera att tjänsten fakturerades årsvis i förskott och totalpris angavs ej. Omedelbart efter jag registrerat kontot bad jag få avsluta tjänsten. Nu får jag en faktura för ett helt år (3 588 kr) för ett program som jag aldrig använt. Har jag rätt att bestrida delar av fakturan? Tack!

Lawline svarar

Hej,

När du registrerade dig för tjänsten kryssade du i en ruta som innebär att du godkände att de allmänna villkoren ska omfattas av avtalet. I dessa allmänna villkor stadgas bland annat att ingen återbetalning av redan inbetald avgift sker vid uppsägning (pt 14). Således är du bunden av denna bestämmelse och av avtalsrättsliga principer följer att avtal ska hållas.

Du har alltid rätt att bestrida en faktura. Frågan är dock hur möjligheterna till framgångsrik bestridan ser ut. Att avtalet skulle vara oskäligt enligt 36§ Avtalslagen, vilket innebär möjlighet till jämkning, är inte sannolikt. Detta då bestämmelsen tillämpas restriktivt mellan näringsidkare. Sedan råder det i svensk rätt även en stark skälighetspresumtion för avtal.

Jag bedömer således dina möjligheter till att framgångsrikt bestrida fakturan som väldigt små. Om ärendet skulle gå vidare till domstol (då motparten med bakgrund av avtalen sannolikt inte vill ge med sig sitt krav), kan kostnaderna för en process bli bra mycket större än den ursprungliga skulden.

Avtalslagen finner du https://lagen.nu/1915:218.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare