muntligt avtal om köp

För ca 1,5-2 år sedan sålde jag en crosstrainer till min systers kompis. Problemet är att jag fortfarande inte fått pengar för den. När hon hämtade den hos mig sa hon att hon inte hade råd att betala just då och jag gick med på att hon kunde betala när hon hade råd. Priset vi kom överens om var 1500 kr, och detta har jag uppskrivet dock hade vi aldrig något skriftligt avtal. I december skrev jag till köparen och frågade om hon kunde betala den nu eftersom det gått så lång tid sedan hon "köpte" den. Hon sa då att "det klart du ska ha betalt för den" och sa att hon hade lite mycket utgifter i december, och då sa jag att hon kunde få betala i januari istället. Nu när jag skickade mitt kontonummer och alla uppgifter så hävdar hon att hon inte tänker betala och att hon bara har "lånat den" från mig. Hon sa även att hon hade kollat på blocket och att en crosstrainer idag endast ligger på ca 8++ så att om hon skulle betala så skulle hon inte betala mer än det, men sedan påpekade hon att hon inte heller hade råd med 800 just nu. Jag blev väldigt upprörd eftersom hon nu säger att hon inte tänker betala och nu eftersom hon har haft den i ca 1,5-2 år är det ju klart att den har minskat i värde! Jag köpte den endast ett par månader innan hon köpte den av mig och nypriset var ca 3500 kronor. Jag vet att muntliga avtal är svåra att bevisa men min mormor bland annat var med när vi fastslog priset osv, hur kan jag nu gå till väga för att få mina pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, men precis som du säger kan det vara svårt att bevisa vad parterna kommit överrens om vid just muntliga avtal. Enligt din berättelse verkar ni kommit överens om att hon köper crosstrainern av dig till ett pris av 1500 kr, att marknadsvärdet sedan sjunker är irrelevant då parternas avtal styr. Har parterna inte avtalat om pris bestäms det utifrån vad som är skäligt. I första hand bör det pris ni muntligen avtalat om gälla, men om detta blir svårt att bevisa kommer det pris som anses skäligt att bli vägledande.

Det du kan göra i det här läget är att vända dig till kronofogdemyndigheten för att få igenom din fordran, dock kommer din systers kompis förmodligen vägra betala varför ärendet kommer att överlämnas till tingsrätten.(Kronofogden indriver enbart icke-tvistiga fordringar). Där blir det en bevisfråga om vad ni kommit överrens om. Din mormor kan användas som vittne för att bevisa att det muntliga avtalet ingåtts. Dock är det omöjligt att svara på hur en domstol kommer att se på saken i det aktuella fallet. Det är dock enda vägen om din systers kompis vägrar betala, så du kan ju försöka upplysa henne om konsekvenserna av att inte betala(vilket är att du kommer ta saken till domstol där hon riskerar att få stå för både priset och dina rättegångskostnader om hon förlorar).

Lawline RådgivareRådgivare