Avtalsslut genom e-post, sms etc.

Hej! Jag har en fråga om Anbud - Accept. I Sveriges rikes lag står det "Är i brev eller telegram, vari anbud göres..." (1 kap. 2§ 2st. AvtL.). Min fråga är, var någonstans står det svart på vitt att anbud och accept även kan göras via e-post, (sms?) etc? Tacksam för svar! Mvh Rasmus

Lawline svarar

Hej Rasmus,

Vad ett avtal är för någonting definieras inte i någon lagtext. Avtalslagen bygger på grundtanken att avtalet kommer tillstånd genom utväxling av anbud och accept av samstämmande innehåll. Denna mekanism för avtalsslut kan sedan tillämpas på väldigt skilda situationer i praktiken, bland annat e-post och sms där man kan urskilja att parterna genom utbyte av anbud och accept, har samstämmiga viljeförklaringar om exempelvis ett köp av en cykel.

Avtal kan även ingås utan att man uttryckligen givit en accept, exempelvis då man kliver på en buss, vilket innebär att man genom sitt handlande blir bunden av ett avtal som säger att man måste betala för att få åka med bussen (konkludent avtalsslut). Avtalsbundenhet kan även uppstå genom att inte göra någonting alls (passivitet), exempelvis vid förlängning av tidningsprenuemration.

Bestämmelsen i avtalslagen du hänvisar till reglerar endast den konventionella acceptfristen; när man exempelvis i ett brev skriver att accept måste komma "inom tre dagar", stadgar paragrafen att de tre dagarna ska räknas från den dag brevet är dagtecknat. Således föreskriver inte denna bestämmelse att avtal kan komma till stånd genom brev och telegram, utan detta följer, som sagt, av grungläggande avtalsrättsliga principer som avtalslagen baseras på.

Avtalslagen finner man https://lagen.nu/1915:218.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare