Giltighet av ett muntligt avtal

Hej, för 7 år sedan tog min morsa ut ett lån i sitt namn för att min moster var tvungen att låna pengar för att hennes man behövde pengar till att betala av skulder han hade. Lånet min morsa tog ut i sitt namn för att låna till min moster var på 100 000kr och skulle betalas inom 10 år eller på 10 år. Min moster har betalat av skulden genom att ge min morsa pengar varje månad, men nu vill hon inte betala mer helt från ingenstans. Hon säger att min mamma lurat på henne lånet när min mor inte ens kunde svenska för 7 år sedan, hennes kunskaper är så att hon klarar sig nu idag i alla fall. Nu tänker hon alltså lämna min mor med en skuld på 38 000kr, morsan har alla bankkvitton från att hon gett dem pengarna och kvittona från att de betalar min morsa varje månad. Kan man med detta bevisa något och kan man göra något för att stämma min moster för att hon brutit mot deras muntliga kontrakt? Morsan har inte 1500 extra varje månad för att betala av skulden.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt avtalslagen § 3 stycke 2 är muntliga avtal giltiga. Det innebär att din moster är skyldig att betala tillbaka pengarna till din mor. Problemet med muntliga avtal är att det kan vara svårt att bevisa avtalets faktiska existens. Därmed inte sagt att det är omöjligt.

Om ni går vidare med fallet kommer det i en rättegång vara upp till domstolen att avgöra vilken part som har den starkaste bevisningen. Eftersom att din mor påstår att det muntliga avtalet existerar kommer hon att ha bevisbördan för att det är sant. Det krävs då att hon uppbringar tillräckligt med bevisning för att tippa över bevisbördan på din moster. Att din mor sparat samtliga bankkvitton och kvitton på att din moster betalat pengar till henne varje månad kan mycket väl flytta över bevisbördan på din moster, eftersom hon då måste förklara varför hon fört över pengar varje månad samt kvittot på lånet.

Jag skulle råda er till att kontakta ett juridiskt ombud för att gå vidare med frågan. Väljer ni att gå vidare med detta utan ett juridiskt ombud måste ni lämna in en stämningsansökan vid tingsrätten. Kontakta din närmaste tingsrätt för mer information (för att söka upp din närmaste tingsrätt via postnummer, följ denna länk: http://www.domstol.se/Sok/?tab=postalcode)

Länk till avtalslagen hittar du https://lagen.nu/1915:218

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,
Lovisa Falkman.

Lawline RådgivareRådgivare