FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/01/2013

Skriva avtal

Hej! Vi är ett väldigt ungt företag som specialiserar sig på reparationer av laptops. Vi har hittills fokuserat på privatkunder, men vill nu börja inleda samarbete med företagskunder. Därför behöver vi utforma avtal som vi kan använda när vi värvar företagskunder. Vår fråga är om det är bäst att gå till en advokatfirma i detta ärendet, eller om det är enkelt att skriva avtal på egen hand med några få hjälpmedel? Även om ni vet vad kostnaden är i genomsnitt när man anlitar en advokatfirma för att hjälpa till med att skriva avtal? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett välformulerat och väl utformat avtal för just eran affärsverksamhet är viktigt för att säkerställa att ni inte lämnar något oreglerat eller oklart. Huruvida det är enkelt att skriva på egen hand beror helt på vad avtalet ska reglera. Advokater/jurister debiterar vanligtvis en timkostnad. Det är svårt att säga vad ert avtal kommer att kosta att utforma, men en faktura på 3000 kr och uppåt är att räkna med.

Ett tips är att kika på Lawlines nya tjänst där du kan få skräddarsydda avtal till fastpris (http://lawline.se/vara_tjanster/avtal) för en lägre kostnad än om du vänder dig till en vanlig advokatbyrå.

Lycka till!

Josefine LarssonRådgivare