FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/01/2013

Säljares möjligheter att häva köp

Hej Nu är det så att jag och min sambo sålt en valp till en person som inte verkar helt stabil och vill därför häva köpet, problemet är bara att det inte finns något kvitto/köpesavtal. Anledningen till att vi inte anser henne vara helt lämplig till att äga en hund är för att när vi kontaktade henne och bad om person uppgifter och ville veta hur hunden mådde så avfärdade hon oss och blev upprörd, hon vägrade lämna ut några person uppgifter, hon påstod även att vi hotat henne samt trakasserat henne och hon ville även att vi inte skulle kontakta henne något mer. Vi blev helt förtvivlade, då vi inte verkade kunna prata om hunden med henne utan diverse olika anklagelser från hennes sida, så vi bad en närstående kontakta henne för att försöka prata om det lugnt, vilket resulterade i att denne köpare skrek och blev väldigt upprörd samt påstod att vi "tagit pengarna, kastat hunden i famnen på henne och sagt åt henne att dra" när hon köpte valpen, självklart hände inte det, vi pratade, hon var här en stund, sedan gick vi ner tillsammans till bilen när det var dags för dom att åka. Vår fråga är då vad vi för möjligheter att ta tillbaka hunden då köparen inte vill sälja tillbaka valpen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Tyvärr är säljarens möjligheter att häva köpet väldigt begränsade i fall som dessa. Då ni inte avtalat om annat, blir köplagen tillämplig på köpet. För att säljaren ska kunna häva köpet ska det vara fråga om att köparen åsidosatt sina förpliktelser enligt köpeavtalet genom att inte betala, inte hämta eller ta emot varan eller genom att inte medverka till köpet (se 45 - 50 §§ köplagen). "Medverka till köpet" betyder i detta sammanhang endast att köparen ska möjliggöra att köpet kan fullföljas. När köparen väl betalat får denne i regel göra som han eller hon önskar med varan.

Om ni misstänker att köparen utsätter valpen för djurplågeri eller liknande bör ni naturligtvis polisanmäla detta.

Länk till köplagen hittar du https://lagen.nu/1990:931

Med vänliga hälsningar,
Lovisa Falkman.

Lawline RådgivareRådgivare