Fråga om provanställning 6 § LAS

Bakgrund: Jag var provanställd 6 månader och fick gå på dagen utan mer lön. Det finns inget sagt i anställningsavtalet annat än 6 ånaders provanställning. Jag har påpekat för dem att det står i parragraf 31 i arbetsrätten att de måste ge två veckors varsel för provanställda och följaaktligen betala lön i två veckor from uppsägningen. Stämmer det jag hävdar? om jag driver frågan cicilrättsligt kommer jag att vinna och om jag förlorar vad kostar det mig i pengar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga! Jag ska försöka att svara tydligt.

Som du säkert redan vet finns det olika anställningsformer. Huvudformen är en tillsvidareanställning, se 4 § 1 st lag 1982:80) om anställningsskydd (LAS).

Avtal om tidsbegränsad anställning får dock träffas, 4 § 1 st LAS. Det finns olika former av tidsbegränsad anställning, se 5-6 §§ LAS. Ett anställningsavtal om tidsbegränsad provanställning får träffas om prövotiden är högst sex månader, se 6 § 1 st LAS. Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen ska fortsätta efter prövotiden och således övergå till en tillsvidareanställning, måste besked om detta lämnas senast i samband med prövotidens slut, 6 § 1 st LAS.

Din anställning var en tidsbegränsad provanställning om sex månader. Vid slutet av prövotiden meddelade arbetsgivaren att anställningen inte kommer fortsätta. Sålunda har arbetsgivaren agerat inom ramen för vad som är tillåtet när hen inte vill att provanställningen ska övergå till en tillsvidareanställning. Motsvarande hade gällt för dig om du som arbetstagare hade meddelat att du inte önskade att anställningen skulle fortgå.

Självklart har du rätt att erhålla lön och andra förmåner för den tid du var anställd. Har du inte fått lön för den sjätte månaden av din provanställning bör du vända dig till din tidigare  arbetsgivare och begära om att få ut din lön i samband med företagets nästa löneutbetalning. Om du däremot redan ha  fått ut din lön och andra förmåner för hela anställningsperioden finns det tyvärr inget mer att göra.

Jag hoppas att du har fått någorlunda klarhet i ditt ärende. Jag önskar dig lycka till och om du har fler funderingar alternativt följdfrågor i aktuellt fall är du självklart välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning,
Essie Malkoc

Essie MalkocRådgivare