Vem har äganderätt till hund, "ägaren" eller "köparen"?

Vem har rätten till att äga en hund, den som skrivit på papperna eller som står som ägare? Om köpavtalet är borta vad gäller då? Min mamma köpte en hund till mig som jag har tagit hand om,uppfostrat,osv osv.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 3 § lag om tillsyn över hund och katt (se här: https://lagen.nu/2007:1150) skall jordbruksverket föra register över hundägare. Det är upp till hundägaren att registrera sig som ägare. Detta register har ett högt bevisvärde i frågan om vem som är ägare.

Om det däremot finns köpeavtal eller gåvoavtal som visar att äganderätten övergått efter det att registreringen hos jordbruksverket gjordes är det istället detta som gäller. Givetvis går det också att åberopa att hunden enbart levt i ett hushåll eller dyl.

Hoppas att du fick någon ledning i ditt besvär, återkom gärna vid flera frågor.

Ett tips är också att läsa Jimmy Mikaelssons svar i en liknande fråga, se http://lawline.se/answers/15534.

Vänligen,

Vem som äger hunden

Lawline RådgivareRådgivare