Enskild egendom

Hej, Jag och min sambo kommer att gifta oss inom en relativt snar framtid. Av lite olika anledningar är vi båda fullkomligt överens om att vi ska ha gemensam ekonomi men att jag ska privat kunna spara en viss summa varje månad som när en viss summa är uppnådd efter en längre tid ska bli enskild egendom. Hur löser man detta bäst? Hur ska pengarna sparas? inte blandas med våra gemensamma antar jag osv. Vår tanke är att min andra part får när slutsumman är uppnådd skriva på ett kontrakt som förklarar att summan är min, möjligen med några extra påskrivningar där emellan. Annan fråga som kanske har med saken att göra; Hur fungerar det med enskild egendom på lön? Stort tack för hjälp.

Lawline svarar

Hej!

Jag har delat upp din fråga för en bättre översikt.

Angående sparkontot:
Egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord enligt 7 kap 2 § Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230). Makarna har en långtgående frihet till att reglera sina egendomar genom äktenskapsförord, så jag ser därför inget hinder till att ni gör detta. Jag skulle rekommendera er att inte sammanblanda dessa pengar utan ha det på ett separat konto, annars kan det blir problematiskt vid eventuell äktenskapsskillnad. I äktenskapsförordet är det smidigast att skriva att behållningen på det kontot ska övergå till enskild egendom vid en viss summa.

Angående lönen:
Det är fritt för er att avtala om vad som ska gälla. Det ni behöver ta hänsyn till är hur dessa pengar är separerade från era gemensamma pengar, att de till exempel sätts in på ett separat konto. Det enklaste vore nog därför att i äktenskapsförordet skriva in en avsättning till ett privat sparkonto som blir enskild egendom, istället för att avtala om att en makes lön blir enskild.

Hoppas det besvarar dina frågor.

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare