Ränta på fordran avseende vårdkostnader

Har under två års tid varit tvungen att hyra ett garage för 2,000 i månaden för att förvara en bil som har varit tvistig (min vårdplikt). Har nu vunnit tvisten gentemot bilandlaren. Har jag rätt till ränta på denna hyreskostnad. Jan 2011 2,000:- + ränta i 23 månader, Feb 2011 2,000:- + ränta i 22 månader osv eller kan jag bara kräva hyran som blir 24,000:-

Lawline svarar

Hej!

I detta svar utgår jag ifrån att du agerat som privatperson och att säljaren är en näringsidkare, vilket gör att konsumentköplagen (KkL) är tillämplig. KkL reglerar sådana frågor som typiskt sett uppkommer vid köp mellan näringsidkare och privatpersoner. Om en fråga som inte regleras i KkL uppkommer vid ett konsumentköp kan man som ledning använda reglerna i köplagen (KöpL).

En av de regler i KöpL som ledning kan hämtas från är 75 §, som handlar om vård av varan vid bland annat säljarens dröjsmål att ta tillbaka varan efter hävning av köpet. Den vårdpliktige har då rätt till ersättning för ”försvarliga utgifter och kostnader på grund av vården”. Utgifterna och kostnaderna måste alltså sammanhänga med vården och kan avse till exempel förvaringskostnader.

När det gäller räntan finns ingen särskild ränteregel i KkL, vilket gör räntelagen tillämplig (se 1 § räntelagen). Även 71 § KöpL hänvisar till räntelagens regler när det gäller ränta på fordringar som avser bland annat kostnader och utgifter på grund av vårdplikt.

Rätt till ränta har du på din fordran. Din fordran utgörs av din totala kostnad/dina totala utgifter för att vårda varan (2 000 kr x 24 månader = 48 000 kr). Räntan börjar löpa 30 dagar efter det att du framställer ditt ersättningsanspråk till säljaren. För att räntan ska börja löpa måste det krav du framställer avse ett bestämt belopp och du måste även lämna säljaren en upplysning om att ränta börjar löpa om säljaren underlåter att betala (4 § 1 st. räntelagen).

Det ska dock poängteras att du endast har rätt till försvarliga kostnader som du varit tvungen att erlägga på grund av vård av varan. Har garaget enbart använts för att förvara den tvistiga bilen bör kostnaden kunna anses försvarlig.

KkL hittar du https://lagen.nu/1990:932

KöpL hittar du https://lagen.nu/1990:931

Räntelagen hittar du https://lagen.nu/1975:635

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare