Omvandling av enskild egendom till giftorättsgods

Jag har erhållit arv som enskild egendom (en summa pengar). Kan jag göra om min enskilda egendom till gemensam egendom (giftorättsgods)? Om ja, hur gör jag detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som huvudregel kan enskild egendom omvandlas till giftorättsgods genom att makar skriver ett äktenskapsförord som undertecknas av båda makarna och sedan lämnas in till tingsrätten (se https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1). I ert fall är det dock inte möjligt att omvandla den enskilda egendomen till giftorättsgods eftersom villkoret att egendomen ska vara enskild egendom ställts upp av tredje man i dennes testamente. Det du istället kan göra är att ge halva arvet efter din kusin i gåva till din fru. Pengarna kommer då att utgöra hennes giftorättsgods, men om ni vill så kan ni i ett äktenskapsförord avtala om att penninggåvan ska vara hennes enskild egendom.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare