FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt27/01/2013

Kapitalvinstbeskattning fastighet

Hej ! Jag och min syster fick av vår mor för något år sedan en fastighet i gåva. Nu önskar min syster "lösa" ut min andel ( 50% ). Fastigheten är värderad till 2.500.000:- . Mor köpte fastigheten för 100.000:- år 1979. Fastigheten är renoverad för 90.000:- under de senaste 5 åren. Ett uppskattat mäklararvode skulle ligga på 80.000:- om fastigheten "sålts på riktigt". Nu undrar jag ; Hur mycket skall min syster ersätta mig med inberäknat den reavinst-beskattning som jag skall ersätta henne med. Har räknat fram och tillbaka, men får inte till det riktigt. Tacksam om ni kan hjälpa oss.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

En gåva utlöser ingen kapitalvinstbeskattning hos givaren, och ska inte heller tas upp som inkomst hos gåvotagaren (44 kap. 3 § respektive 8 kap. 2 § inkomstskattelagen [IL]). Istället försätts gåvomottagaren i givarens skattemässiga situation, 44 kap. 21 § IL.

Det sagda innebär att den anskaffningsutgift för fastigheten som belöper på dig är 100 000 / 2 = 50 000 kr. Till detta får läggas 90 000 / 2 = 45 000 kr, om renoveringen utgör en förbättringsutgift. Totalt omkostnadsbelopp som belöper på dig är därmed 95 000 kr. Om vi utgår från det marknadsvärde du angett i uppgiften skulle du, vid en försäljning av din andel, erhålla 2 500 000 / 2 =  1 250 000 kr minskat med mäklararvodet på 80 000 kr för avyttringen, nettoersättningen blir därmed 1 170 000 kr.

Skattemässigt utgörs kapitalvinsten av skillnaden mellan nettoersättningen (1 170 000 kr) och omkostnadsbeloppet (95 000 kr), vilket framgår av 44 kap. 13-14 §§ IL. I detta fall skulle kapitalvinsten bli 1 075 000 kr, varav skattepliktigt belopp uppgår till 22/30 x 1 075 000 = 788 333 kr alternativt 9/10 x 967 500 kr beroende på om fastigheten anses utgöra en privatbostadsfastighet eller inte i er ägo. Skatten på detta är 30 % och skulle därmed bli 236 500 kr alternativt 290 250 kr.

Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. I annat fall är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss.

Med vänlig hälsning,

Rikard WahlströmRådgivare