Äktenskapsförords innehåll

En fråga angående äktenskapsförord: Vi tänker skriva ett äktenskapsförord där vi anger att min frus del av huset (50%) skall bli hennes enskilda egendom, och sedan så delas resterande 50% vid en eventuell skilsmässa. Kan vi skriva på något sätt i äktenskapsförordet så att jag avsäger mig mina 25% av huset vid en skilsmässa. Vår önskan är att min fru skall få hela huset men vi vill slippa göra en bodelning innan?

Lawline svarar

Hej!

Ett äktenskapsförord kan inte användas för att reglera ägandeförhållanden mellan dig och din fru utan endast vad som ska och inte ska ingå i en bodelning, 7:3 Äktenskapsbalken. Att du avsäger dig din del av huset vid en framtida äktenskapsskillnad är istället att se som ett föravtal inför en bodelning. Sådana kan endast göras inför en omedelbart förestående äktenskapsskillnad, 9:13 Äktenskapsbalken. Alla andra avtal om en kommande bodelning är utan verkan. Det går således inte att uppnå det resultat ni önskar genom det tillvägagångssätt som du beskriver. Inte heller kan du genom gåvoutfästelse lova att ge din fru din del av huset i framtiden, 8:2 Äktenskapsbalken. Det går därför inte att på juridisk väg försäkra sig om att din fru kommer få din del av huset i framtiden om du i nuläget ska stå kvar som ägare.

Den möjlighet som istället finns är att redan nu överföra äganderätten till din fru. Detta kan göras genom en bodelning under äktenskapet, se 9:1 st 2 Äktenskapsbalken, eller genom gåva, se 8:1 Äktenskapsbalken.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare