Fel på jacka
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Om det är fel på din vara kan du häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig (29 § konsumentköplagen, KkpL). Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda avhjälpande eller omleverans, om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig (28 § KkpL). Du kan också kräva skadestånd. Du har i princip rätt till ersättning för alla extra utgifter som du drabbats av på grund av felet på varan (30 § KkpL).
För att dessa sanktioner skall bli aktuella måste vi dock först bestämma om det föreligger ett fel eller ej. Vad som menas med fel regleras i 16-19 §§ KkpL.
Om jackan verkligen krympt som du beskriver föreligger av allt att döma ett fel (varan stämmer inte överens med vad som avtalats/varan kan inte användas till det den skall användas till). Säljaren ansvarar för alla fel som finns på varan när du köper den eller när den levereras till dig (20 § KkpL).
Det är dock upp till dig att bevisa att det verkligen är fel på jackan Du bör alltså kunna visa på hur jackan förändras efter kemtvätten och att denna förändring är tillräckligt stor för att ett fel skall föreligga (den s.k. sexmånadersregeln (20a § KkpL) kommer inte hjälpa dig med detta eftersom den endast rör frågan om huruvida det bevisade felet var ursprungligt eller ej. I ditt fall kommer du inte ha några större problem med att bevisa att det eventuella felet var ursprungligt).
För att ta din tvist vidare kan du anmäla den till Allmänna reklamationsnämnden inom 6 månader från den dag då företaget sa nej till ditt krav.
Mvh Mattias
Konsumentköplagen finns https://lagen.nu/1990:932