FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/01/2013

Hävning av köp enligt köplagen och condictio indebiti

Hej. jag köpte för en tid sedan en vara på blocket av en annan privatperson, jag betalade in summan men någon vara fick jag aldrig. Jag gav sista datum osv i mail och tänker häva köpet enligt köplagen. Kruxet är att jag inte satte in pengarna direkt på säljarens konto utan på hans sambo. Frågan är om jag kan göra någonting gällande mot henne parallellt, tex condictio indebiti?

Lawline svarar

Hej!

En hävning enligt 25 § Köplagen har du laglig rätt att göra i detta fall, om tiden för varans avlämnande har utgått och den inte är orimligt kort. Med hjälp av denna ska säljaren betala tillbaka pengarna till dig då du inte fått någon vara. Det bör inte spela någon roll att det är sambons konto och inte säljarens personliga, om det var säljaren som gav dig anvisningarna om vilket konto du skulle betala till.

I detta fall bör inte condictio indebiti bli aktuellt eftersom utbetalningen inte skett av misstag.

Risken finns att du, även om du gör en hävning enligt Köplagen, inte kommer att få tillbaka pengarna. Du kan då polisanmäla säljaren och på så vis eventuellt kunna få dina pengar tillbaka. Det ska dock tilläggas att denna typ av händelser tyvärr är relativt vanliga och trots hävning, polisanmälan och ibland till och med en fällande dom är chansen att få tillbaka pengarna liten.

Hoppas att detta besvarar dina frågor.

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare