FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/01/2013

Utlandsresa i väntan på rättegång

Hej! Om man blivit gripen för att ha amfetamin i kroppen, samt mindre än 1gram i fickan, och nekat innehavet, kan man då under pågående brottsutredning resa utomlands? Har redan bokat en resa till thailand, kommer vara borta 2 veckor, åker ca 3,5 månad efter gripandet skedde. En annan fråga är om man kan skjuta upp eventuell rättegång/förhandling om något av detta infaller under tiden man skall vara bortrest? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Så länge du inte meddelats ett reseförbud har du rätt att under pågående rättegång resa utomlands vilket framgår i 25 kap. 1 § och 3 § rättegångsbalken (1942:740) (https://lagen.nu/1942:740) .

Du har inte rätt att själv välja när rättegången ska hållas. Detta innebär att om rättegången är utsatt på en tid som du är utomlands återstår det två alternativ för domstolen: antigen att hålla förhandlingen utan din närvaro eller att skjuta upp rättegången.

För att hålla förhandlingen i din frånvaro förutsätts att det inte finns anledning att döma till annan påföljd än böter, fängelse i högst tre månader, villkorlig dom eller skyddstillsyn (46 kap. 15-15a §§ rättegångsbalken). I ditt fall kan detta vara ett aktuellt alternativ då innehavet av mindre än ett gram amfetamin med största sannolikhet är att bedöma som ett ringa brott med ett straffvärde på runt 1 månad fängelse, förutsatt att det inte föreligger försvårande eller förmildrande omständigheter (vilket du kan utläsa i detta dokument som ligger uppe på domstolsverkets hemsida http://www.domstol.se/Domstolar/helsingborgstingsratt/Skanska_hovrattens_riktlinjer.pdf). Då du dock nekar till innehavet kommer domstolen förmodligen anse att fallet inte kan utredas på ett tillfredställande sätt utan din närvaro.

Det andra alternativet är att domstolen skjuter upp rättegången för att hålla den vid ett senare tillfälle. Om domstolen skjuter upp rättegången så kommer du att kallas på nytt och då förenat med ett högre vite än tidigare (46 kap. 15 § 1 p. rättegångsbalken).

Det du bör göra är att kontakta åklagaren och berätta om dina resplaner. Han eller hon kan antagligen ge dig viss vägledning i denna fråga. Hoppas svaret varit till hjälp!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare