Testamente m.m.

Testamente: man är gift med fru (inga gemensamma barn). Fru har 2 barn (under 10 år) från tidigare (och delad vårdnad med pappan). Vill skriva testamente som tydligör: 1) Mannen har tidigare ärvt pengar och investerat en större andel i gemensam fastigheten (som är belånad till 50%). Mannen vill att fru ska ärva x% (resterande x% tillfalla hans mor och bror), men samtidigt säkra att barnens biologiska pappa verken kan kräva att få ut barnens arv om fru skulle gå bort. Fru vill att mannen ska förvalta barnens arv till dem blir myndiga om hon går bort. Man och fru vill inte att deras eller barnens biologiska pappa ska få deras pengar. 2) Om fru skulle gå bort, ska mannen (och hennes släktingar) fortfarande ha rätt till umgänge till barnen vid några tillfällen per år.

Lawline svarar

Fastigheten utgör giftorättsgods och skall enligt bestämmelserna i ÄktB (Äktenskapsbalk, https://lagen.nu/1987:230) delas lika genom bodelning i det fall någon av makarna dör, den del ni erhåller vardera efter bodelningen kallas kvarlåtenskap. Då ni inte har några barn ärver i regel den efterlevande maken den avlidnes kvarlåtenskap – konsekvensen blir alltså att frun ärver 100% av fastigheten. (3 kap. 1 § ÄB) (Ärvdabalk, https://lagen.nu/1958:637). Vill ni fördela detta på annat sätt är mitt råd att skriva ett testamente, regler om hur ett testamente upprättas finner ni i 10 kap. ÄB.

Om fru skulle avlida före mannen ärver mannen 100 %. Då det finns två särkullebarn har de rätt att omedelbart få ut sin laglott, vilken utgörs av 50 % av fruns kvarlåtenskap och alltså 25 % vardera för barnen..

Enligt 3 kap. 9 § ÄB kan barnen avstå från sin del av arvet till förmån för mannen. Enligt 3 kap. 2 § ÄB är det i sådant fall förbjudet för mannen att testamentera bort denna del och då mannen dör skall barnen ha lika stor andel i mannens dödsbo som de skulle ha haft i fruns dödsbo, dvs. 25 % vardera.

Om frun avlider har barnen del i oskiftat bo och enligt 15 kap. 1 § FB (Föräldrabalk, https://lagen.nu/1949:381) är det den omyndiges förmyndare som skall vårda dennes rätt. I regel är det den omyndiges föräldrar som också är förmyndare. För att fruns barn skall få bo i s.k. oskiftat bo med mannen krävs att ett avtal skrivs. Ett sådant avtal får ingås
enbart med överförmyndarens samtycke, 15 kap, 6-7 § ÄB. Överförmyndaren skall vid ingående av avtal om sammanlevnad i oskiftat bo förordna en god man till att vårda den underåriges rätt i boet. Likaså skall överförmyndaren förordna en god man i angelägenheter där den enskilde, i detta fall de två barnen, har ett intresse som strider mot en vårdnadshavares eller förmyndares intresse.

För att barnens pappa inte genom barnen skall kunna kräva ut deras del ur dödsboet och för att åstadkomma ett avtal om sammanlevnad i oskiftat bo mellan mannen och ”styvbarnen” råder jag er att ta kontakt med överförmyndarnämnden i er kommun.

De möjligheter ni har är således att reglera fastigheten genom ett testamente och avseende barnens arv efter frun råder jag er att ta kontakt med överförmyndarnämnden i er kommun för att med hjälp av honom eller hennes skriva ett avtal om oskiftat bo, få varsin god man åt barnen som kan förvalta deras egendom och intressen i olika frågor som kan uppstå och eventuella
rättshandlingar som behöver upprättas för att omöjliggöra att deras pappa genom dem får tillgång till deras del av arvet.

Vad gäller umgänget har barnets vårdnadshavare ett ansvar för att barnets behov av umgänge med någon som står denne nära tillgodoses så långt som möjligt, 6 kap. 15 § FB. Om barnens pappa inte tillgodoser behovet av umgänge kan mannen genom
socialnämnden föra talan om rätt till umgänge med barnen. Det är rätten som beslutar i en sådan fråga, 6 kap. 15 a § FB.

Jag hoppas att ni fått tillräckligt god information för att söka er vidare och ta hjälp med att upprätta ett eventuellt testamente och att ta kontakt med överförmyndaren i er kommun.

Vänliga hälsningar

Emma Lundin

Emma LundinRådgivare