Företrädesrätt till ny anställning som vikarie

Haft vikariat på 80% inom landstinget som tog slut den 13/1. Har nu endast 50% from den 14/1. Blev meddelad den 14/12 om detta. En avd är borta och jag går formellt för annan person. Har varit kallad till möte den 5/12 som enligt mejl benämndes "LAS och ev fortsatt anställning". De sa att jag trots diffus kritik som kunde frånta mig företrädesrätten (varit anställd mer än 12 mån) skulle få fortsättning på mellan 50-80%. Efter jag skriftlig begärt ut att se hur vikariaten fördelats med tanke på min företrädesrätt, vilket jag ej fått, säger arbetsgivaren på möte den 15/1 att jag missförstått dem och jag aldrig fått företräde alls då jag fick en fortsatt anställning. En efterkonstruktion menar jag. Vad anser ni om detta förfarande?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Mycket riktigt har du en företrädesrätt, vilket framgår av 25 § 1 st. LAS (1982:80). Samtliga dryga tolv månader måste ligga inom en treårsperiod.

Som jag tolkar det hela har du hela tiden haft ett tidsbegränsat vikariat. Detta är tillåtet enligt 5 § p. 2 LAS. "Fortsättning på mellan 50 och 80 %" tolkar jag som en ny anställningsperiod. Om emellertid en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning, 5 § 2 st. LAS.

25 § LAS reglerar inte någonting om under vilka villkor företrädesrätten ska ske. 25 a § LAS reglerar deltidsanställdas rätt till högre sysselsättningsgrad om den anställde tidigare har anmält sådant intresse och under vissa i lagrummet angivna villkor, men detta lagrum torde i första hand röra tillsvidareanställda, inte visstidsanställda. Avslutningsvis är din arbetsgivares uttalande märkligt, då du tycks ha erhållit en ny anställning just på grund av företrädesrätten.

Lars BålmanRådgivare