Skyldighet för hyresgäst att visa hus som ska säljas

Hej Vi hyr ett hus, kontraktet var helt ok. Men är vi skyldiga att släppa in mäklaren för att fotografera huset med våra möbler? Huset ska INTE hyras ut igen utan säljas. Läste på er sida att vi inte behöver gå med på visning av huset. Men, vad står detta? Har varit inne på hyreslagen 26§, men kan inte se något om att vi kan neka visning och mäklaren att komma in. Vad gäller? Mvh

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!
Skyldigheten att visa lägenhet (hus som hyrs ut i sin helhet eller delvis kallas för lägenhet) regleras, som du redan har uppmärksammat, i hyreslagen 26 §. Här anges att hyresgästen är skyldig att visa lägenheten på lämplig tid när lägenheten är ledig för uthyrning. Skyldigheten gäller således endast när lägenheten ska hyras ut, och inte när den ska säljas. Ägarens rätt att få tillträde till lägenheten under hyresperioden gäller enbart under vissa situationer, t.ex. för att utföra förbättringsarbete och reparationer. I övrigt har hyresgästen i princip exklusiv rätt till lägenheten. Detta innebär att du som hyresgäst inte har skyldighet att släppa in mäklare eller spekulanter på huset utan ditt medgivande.

Hyreslagen återfinns i Jordabalken 12 kap, som du hittar här: https://lagen.nu/1970:994.

Vänligen
Amanda Harrysson

Amanda HarryssonRådgivare