Kombinera tillsvidareanställning med visstidsanställning

Hej. Till åldern kommen (56 år) och har bl a också av skattsekäl valt att arbeta deltid (varierat mellan 50 - 80%) - landsting.Arbetsgivaren vill nu ha mina tjänster inom ett näraliggande område och kommit med förslag att fast tjänst (50%) ska kombineras med "projektarbete" a´30%. Detta innebär alltså kombination av tillsvidareanställning+AVA.Parentetiskt kan nämnas att det område man vill ha hjälp med inte är något som det finns någon naturlig bortre gräns för , utan är ett kontinuerligt behov. Är intitivt skeptisk - är det ens i riktlinje med lag och regelverk att kombinera på detta sätt? Vad innebär det arbetsrättsmässigt för min del?

Lawline svarar

Hej!

Vi kan inledningsvis konstatera att allmän visstidsanställning, eller ALVA, numera är just allmän. Detta innebär att det står arbetsgivaren fritt att tidsbegränsa en anställning i upp till två år utan någon särskild grund. Det spelar alltså ingen roll i ditt fall att det rör sig om ett kontinuerligt behov av den hjälp man nu efterfrågar. Det föreligger heller inte något hinder att träffa avtal om tidsbegränsad anställning för andra arbetsuppgifter än de ordinarie, och även om det kanske inte är vanligt så förekommer det. Arbetsdomstolen berör frågan i bland annat AD 1997:42 vari man kommer fram till att det står parterna inom ramen för en och samma tillsvidareanställning komma överens om att andra arbetsuppgifter och anställningsvillkor skall gälla under en viss angiven tidsperiod. Detta kan jämföras med din situation där man då kan säga att ditt tillsvidareavtal utökas till att omfatta de nya arbetsuppgifterna och även den utökade arbetstiden, så länge som ni avtalar. Att du sedan går tillbaka till dina ursprungliga villkor vid ALVAns utgång anses inte strida mot anställningsskyddslagen, se samma rättsfall.

Det innebär alltså inte att du får en sämre ställning om du skulle tacka ja, snarare tvärtom. Din tillsvidareanställning lever vidare opåverkad så länge det inte finns saklig grund för uppsägning, och du har i realiteten ett starkare skydd för de 30% som tidsbegränsats då detta avtal inte kan sägas upp i förtid ens vid en arbetsbristsituation. Min bedömning är således att så länge du själv är villig att arbeta mer så finns inga problem med konstruktionen i sig.

AD 1997:42 - https://lagen.nu/dom/ad/1997:42

MvH

Christoffer TreutigerRådgivare