Fel i vara

Hej! Jag har en fråga angående "fel i vara", fast det inte är något direkt tekniskt fel i varan. Jag köpte en TV från en elektronikbutik. Jag tittade noga innan köpet på deras hemsida för att se specifikationer på just den TV jag tänkt köpa. Där står det klart och tydligt i beskrivningen att den skall ha vissa specifikationer. Som exempel kan vi ta att det står att den skall ha 2 st hdmi-ingångar. När jag köpt tvn i butiken och tar hem den för att pröva den, ser jag att det endast finns 1 hdmi-ingång. Är varan då felaktig? Eller är deras information på hemsidan något slags "utbud" som de har rätt att ändra på så att säga? Det är alltså inget tekniskt fel på TVn, men egenskaperna stämmer inte överens med vad de anger på sin hemsida. För övrigt har de bilder på TVn som inte stämmer överens med det exemplar jag fick med mig hem. Modellen stämmer dock överens med vad som står på hemsidan, så det har inte med att göra att jag fått fel modell med mig hem. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Om jag förstår det rätt så har du som privatperson köpt TV:n från en elektronikbutik. Detta innebär att konsumentköplagen blir tillämplig (https://lagen.nu/1990:932). I 19 paragrafen konsumentköplagen framgår det att en vara anses felaktig om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som har lämnats vid marknadsföringen av varan. Då tv:ns egenskaper inte stämmer överens med de uppgifter som angivits på hemsidan är det fel i varan. Detta gäller dock inte om säljaren har rättat de felaktiga uppgifterna på ett tydligt sätt eller om säljaren visar att han varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna. Bevisbördan i detta fall ligger alltså på säljaren. Man kan som alltså, som du skrivit, se informationen på hemsidan som ett slags utbud som säljaren har rätt att rätta till i efterhand om detta sker på ett tydligt sätt. Om du inte fått någon information angående att den tv:n du införskaffat inte stämde överens med uppgifterna på hemsidan kan du reklamera varan. Reklamationen måste dock ske inom skälig tid. Vad som är skälig tid är lite oklart, men reklamation som sker inom 2 månader från att köparen märkt felet ska alltid betraktas ha skett inom skälig tid. Vid reklamation har du som köpare i första hand rätt till avhjälpande av felet, eller mer relevant i ditt fall: omleverans. I andra hand kan du även ha rätt till prisavdrag eller att häva köpet. Detta förutsätter dock att omleverans eller avhjälpande av felet inte kan ske inom skälig tid eller överhuvudtaget. Dessutom har köparen alltid rätt att häva köpet om felet varit av väsentlig betydelse för köparen. Så sammanfattningsvis kan man konstatera att det kan föreligga fel i varan även om det inte är ett tekniskt fel. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare