Möjlighet att se till att en make inte får rätt i tidigare gemensam fastighet

Hej En gemensam bostad har köpts under ett bestående äktenskap. Maken vill köpa ut hela bostaden från makan och söka lagfart för hela bostaden. Makarna upprättar sedan ett äktenskapsförord om att vardera makes egendom ska vara dennes enskilda. Är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Om du köper din hustrus andel av bostaden och därmed blir ägare till hela fastigheten ser jag inga hinder för att du sedan kan få lagfart på hela fastigheten. Genom att "köpa ut" din hustru ur fastigheten blir du nämligen ägare till hela fastigheten. Om du och din hustru sedan upprättar ett äktenskapsförord med innebörden att den egendom ni var och en äger ska vara er enskilda egendom leder detta till att din hustru saknar rätt till fastigheten i en framtida bodelning er emellan. Om ni ex. skulle skilja er i framtiden saknar därmed din hustru rätt i fastigheten. Trots äktenskapsförord om att fastigheten är enskild egendom och ensamt ägande av en fastighet för den ena maken har Högsta domstolen i ett antal rättsfall ansett att den andre maken (dvs. i ert fall din hustru) har s.k. dold samäganderätt i fastigheten och därmed kan begära att bli insatt som formell ägare till fastigheten. Då den ena maken först ägt fastigheten och sedan överlåtit den till den andra maken har dock sådan dold samäganderätt inte ansetts finnas i ett rättsfall från 2004 (NJA 2004 s. 397) varför jag finner det osannolikt att dold samäganderätt skulle uppkomma i ert fall då du köpt ut din hustru från fastigheten. Om du köper ut din hustru ur fastigheten och ni upprättar ett äktenskapsförord som uppfyller de formkrav och registreringskrav som finns för äktenskapsförord (se 7 kap. 3 § äktenskapsbalken, ni kan få god hjälp av en jurist med upprättande och registrering) saknar din hustru som huvudregel alltså rätt i fastigheten. Vad som dock kan bli aktuellt vid en skilsmässa är att din hustru anses ha ett större behov av bostaden än du (om hon ex. är den av er som ska ha den faktiska vårdnaden av ev. barn). Enligt 11 kap. 8 § äktenskapsbalken kan hon då ha rätt att överta bostaden, hon måste dock kompensera dig ekonomiskt i så fall. Äktenskapsförord hindrar inte ett sådant övertagande av bostad. Övertagande måste också i övrigt anses skäligt varför ex. släktgårdar osv. ofta undantas från ett övertagande. Äktenskapsförordet kan också spela in vid denna skälighetsbedömning då starkare behovsskäl ofta krävs för övertagande av enskild egendom än giftorättsgods. Med vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare