Skillnaden mellan visstids- och tillsvidareanställning

Hej, Jag undrar vad det är som gäller när en visstidsanställning bara löpt på utan att nya avtal skrivits efter tidens gång. Började på ett företag som säsongsarbetare (timanställd) och blev kvar och jobbade i princip halvtid. Nu har det gått 3 år sedan jag började och undrar vad som gäller idag? Detta är vad jag hittat; 5 § Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas 1. för allmän visstidsanställning, 2. för vikariat, 3. för säsongsarbete, och 4. när arbetstagaren har fyllt 67 år. Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Lag (2007:391). Vad innebär det i praktiken? Blir jag automatiskt heltidsanställd? Heltidsanställda tjänar cirka 30% mer än timanställda, kan jag få mellanskillnaden av den uteblivna lönen retroaktivt?

Lawline svarar

Hej, Nej, det paragrafen innebär är att en visstidsanställning övergår till att vara en tillsvidareanställning, det vill säga att man får det skydd som lagen om anställningsskydd erbjuder för tillsvidareanställning i form av rätt till uppsägningstid och liknande. Paragrafen reglerar inte arbetstiden, så har du inte arbetat heltid tidigare utan endast halvtid eller liknande kan paragrafen endast ge dig en fortsatt anställning av samma omfattning.
Lawline RådgivareRådgivare