Avtalsingående

Hej, Jag skulle hyra ett hus tillsammans med mina barn av en privatperson. Allt var klart i kontraktet utan hennes påskrift, då hon skulle kolla upp massa saker hela tiden. Vi fick nyckel till huset, flyttade dit mina saker, åtgärdade saker som var fel och la ut massa pengar för de. Gjorde adressändring och allt var klart för att flytta in. Samma vecka tar hon kontakt med oss och ändrar sig helt plötsligt och säger att de inte går att flytta in pga att de blir för mycket problem för henne och att de kommer bli för mkt slitage m.m historien kan bli lång! Där står man utan bostad och alla mina saker redan flyttade, får då bo hos mina föräldrar och sakerna står kvar en månad tills jag har någonstans att ställa de. Vi krävde då ersättning för pengar vi lagt ut och gjort i huset, men hon vägrar att betala och säger att hon varit i kontakt med en jurist och denne säger att de är inte rimligt ! Hur gör man? Ska man bara känna sig blåst?

Lawline svarar

Hejsan, Den som påstår att avtal har slutits, har enligt huvudregeln bevisbördan för detta. Om hyresvärden (privatpersonen) inte undertecknat kontraktet, ligger ansvaret på dig att styrka omständigheter som talar för att avtal ändå kan träffats. I praxis talar man om att parterna för att bli bundna ska ha nått en ovillkorad vilja att rättsligt binda sig (http://www.avtalslagen2010.se/Section/2.1). Typiska tecken på sådant beteende är påbörjad fullgörelse av avtalsförpliktelserna, vilket i detta fall skulle tala till din fördel. Din befattning med husets nycklar, samt såväl det faktum att du flyttat över dina saker, talar med fördel för att du och din motpart uppfattat det som att ett bindande avtal ingåtts. Svårigheten är emellertid bevisbördan som vid en eventuell tvist kommer ligga hos dig. Att styrka tillräcklig fakta är inte alltid lätt. För det fall att ni inte har nått avtalsbundenhet, kan du göra gällande att din motpart agerat försumligt under avtalsförhandlingarna och att denna försummelse har ådragit dig skada i form av onödiga kostnader. Den juridiska termen för detta är culpa in contrahendo och innebär att du kan vara berättigad ersättning för de kostnader som du ådragit dig mellan den tid din motpart hade insikt om att hon inte ville sluta något avtal, och tiden för dess att hon meddelade dig om detta (http://www.avtalslagen2010.se/Section/3.2). Likväl här är det du som har bevisbördan för att din motpart agerat försumligt och det är i praktiken svårt att bevisa vilka kostnader som är ersättningsgilla. Då jag antar att du i första hand är ute efter ekonomisk kompensation för allt besvär, skulle den mest förmånliga vägen för dig vara att få avtalet förklarat ingånget. Detta innebär att din motpart till följd av avtalsbrottet ska försätta dig i samma ekonomiska situation som om avtalet fullföljts. Beroende på den ekonomiska skadans omfattning råder jag dig att ta kontakt med en yrkesverksam jurist för att utreda i vilken mån bevisningen ligger på er sida. Lycka till!
Dag EresundRådgivare