Enskild egendom genom äktenskapsförord

Hej Om man äger låt säga en bostad och en bil och sedan upprättar ett äktenskapsförord som gör detta till enskild egendom, samt anger att framtida förvärv ska utgöra enskild egendom. Man säljer sedan bostaden och köper en ny, kommer då även denna att utgöra enskild egendom? Behöver man tänka på något?

Lawline svarar

Hej! I ett äktenskapsförord är det möjligt att göra både egendom man redan äger samt egendom som man kommer att förvärva till enskild egendom (7 kap. 3 § ÄktB). Det är också så att den egendom som träder istället för enskild egendom (s.k. surrogat) blir enskild egendom (7 kap. 2 § 6 p. ÄktB). Det betyder att om du gör bostaden och bilen till enskild egendom och sen säljer det så blir ersättningen du får också enskild egendom. Det som kan vara bra att tänka på är att giftorättsgods och enskild egendom inte har något med äganderätten till egendomen att göra, det betyder endast att egendomen ska respektive inte ska ingå i en framtida bodelning. En annan sak att tänka på är att det finns vissa speciella regler som rör makars gemensamma bostad. I 7 kap. 4 § finns en uppräkning av vad som anses som ”makars gemensamma bostad”. Vissa förfoganden över den gemensamma bostaden kräver samtycke från maken trots att egendomen är enskild genom äktenskapsförord. T.ex. får man inte göra sig av med, pantsätta/inteckna, hyra ut eller på annat sätt med nyttjanderätt upplåta den gemensamma bostaden utan den andra makens samtycke (7 kap. 5 § ÄktB). Länk till ÄktB: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare