Efterlevande makes rätt till jämkning vid bodelning

Hejsan Om A o B är gifta o båda har särkullebarn. A köper t.ex en bil eller något annat för pengar på sitt eget bankkonto (enbart A är tecknare)o B avlider. A begär Äkt 12:2. Vad händer med t.ex bilen? Får A behålla den?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Jämkningsregeln i 12 kap 2 § äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230, innebär att den efterlevande maken har en ovillkorlig rätt att behålla sitt giftorättsgods som sin andel vid en bodelning. Det är alltså endast den efterlevande maken som har denna jämkningsmöjlighet. En begäran om jämkning måste dock göras senast vid bodelningstillfället. Regeln medför i praktiken att någon bodelning inte skall ske. Efterlevande make kan alltså, genom att påkalla jämkning, skydda sin egendom mot den avlidne makens särkullbarn och testamentstagare. Som svar på din fråga innebär alltså jämkningsregeln i 12 kap 2 § ÄktB att A skulle få behålla bilen. Med vänlig hälsning,
Linda OlssonRådgivare