Gärningsculpa

Jag undrar om man skulle kunna använda sig av "3 kap. 9 § brottsbalken (1962:700)", om Framkallande av fara för annan - för att motarbeta/hindra nedskärningar inom sjukvård. Agerandet utsätter ju medvetet annan för fara. Man vet att follk kommer hinna dö i kö, bl.a. Skulle detta angreppssätt fungera, att gå via brottsbalk iställer för att angripa problemet via förvaltningslag. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du kontaktar Law-Line med dina frågor. Det första som ska noteras är att det är möjligt att angripa en juridisk person genom brottsbalken (BrB)(https://lagen.nu/1962:700). Däremot finns det inte lika stor möjlighet att ådöma en juridisk person till straff eller annan påföljd. Men om brottet förövats inom ramen för en juridisk persons verksamhet kan istället en fysisk person få bära ansvaret för den juridiska personens verksamhet. Och det är oftast ledningen, samt de personer som innehar den faktiska maktpositionen som får stå detta ansvar. Av detta kan man alltså sluta sig till att det går att hålla landstinget ansvarig för eventuella brott som begås inom dess verksamhet. Det krävs dock att en handling för att vara brottslig är gärningsculpös, vilket i princip betyder att handlingens företagande ska utgöra en risk för oönskade följder. Och det man kan fråga sig i detta fall är om landstingets beslut att skära ned på kostnader i sjukvården utgör ett sådant en risk för sådana oönskade följder. För visserligen kanske nedskärningarna kommer att betyda att fler människor kommer till skada inom sjukvården, men det kommer även betyda att sjukvården kan bedrivas med lägre kostnader och således till viss del vara till gagn för samhället i stort. För att ytterligare förklara principen om gärningsculpa kan ses till vår biltrafik. Den består i flera avseenden av farliga, och riskfyllda handlingar som kan leda till negativa och tragiska följder, men samtidigt möjliggör biltrafiken att samhället kan fungera effektivt. För utan biltrafiken hade det varit svårt för människor att ta sig till sina arbeten, och för distributionen av mat och andra förnödenheter att fungera. Och därför har vi som ett samhälle ansett att trots att biltrafiken utgör en risk för dåliga följder inträffar, kan det ändå inte anses att denna innebär en risk för oönskade följder, eftersom många av konsekvenserna av biltrafiken är positiva. Av detta kan man alltså sluta sig till att brottsbalken trots allt inte är en lag som är särskilt effektiv att hindra nedskärningar inom sjukvården. Men det ska sägas att detta är min egen analys av problemet, och att rent rättsligt finns inget hinder att landstinget som juridisk person kan begå brott, och alltså angripas genom BrB.
Lawline RådgivareRådgivare