Konsekvenserna av muntliga avtal

Hej! Jag har funderingar kring två saker. Jag har nyligen gjort slut med min pojkvän, och det hela har inte gått särskilt smidigt till. Jag har nu funderingar angående avtal om lån och boende. 1. Under tiden då vi var tillsammans så lånade jag ut en större summa pengar till min pojkvän, pengar som han behövde för att betala av skulder hos Intrum Justitia. Jag överförde pengarna via internet, och vi har våra konton i samma bank. I meddelanderutan skrev jag "Lån aug -12", och det är alltså den texten som syns som benämning på överföringen både på hans och på mitt konto. Jag är nu, efter uppbrottet, osäker på om han kommer att vilja betala tillbaka mina pengar. Jag har ett färdigskrivet enkelt skuldebrev där de avtalade villkoren står, men jag har ännu inte fått honom att skriva under det. Min fråga är: Skulle registreringen av banköverföringen kunna vara nog bevis för att vinna i domstol? 2. Han hyr en lägenhet i första hand men bor inte i den utan hyr ut den i andra hand. Då mitt eget hyreskontrakt var nära att löpa ut och jag inte skulle ha någonstans att ta vägen därefter så erbjöd han mig att hyra hans lägenhet av honom i andra hand. Han meddelade familjen som för tillfället bodde i den att de måste börja leta nytt boende. När vårt förhållande började vackla så ångrade jag mig, jag vill inte hyra en lägenhet av någon som kanske kommer att bli mitt ex inom kort. Han sade därefter upp lägenheten då han inte vill bo i den själv men inte heller vill fortsätta hyra ut den i andra hand eftersom det hade varit just oansvariga andrahandshyresgäster som gjort att han var nära att hamna hos Kronofogdemyndigheten. Jag gick med på att betala hyran för de tre uppsägningsmånaderna eftersom jag hade sagt att jag skulle bo där men sedan ändrat mig. Den nuvarande hyresgästen hade ju flyttat ut i onödan och lägenheten skulle stå tom i tre månader. Kan han kräva den betalningen av mig? Är en muntlig överenskommelse giltig i ett sådant här fall? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Vad gäller din första fundering så rör det sig om en bevisfråga, eftersom du (ännu) inte har ett skriftligt bevis på att du lånat ut pengar till ditt ex. Det är du som har bevisbördan i första skedet eftersom det är du som påstår att pengar lånats ut. Att du benämnt överföringen som "Lån aug -12" borde vara ett tillräckligt bevis för att tippa över bevisbördan till ditt ex, som nu måste förklara vad det skulle kunna röra sig om ifall det inte är ett lån som du hävdar. Exempelvis skulle han kunna påstå att det är han som lånat ut pengar, och att du nu gör en återbetalning på de pengarna han varit skyldig dig. Däremot så borde du kunna motbevisa det med hänvisning till hans andra lån som han betalat av med dina pengar. Samma princip gäller med lägenheten. Ert muntliga avtal gäller, men eftersom ni inte har ett skriftligt dokument som bekräftar att du skulle flytta in med 3 månaders uppsägningstid så måste ditt ex bevisa att du faktiskt skulle flytta in där och att ni hade ett muntlig avtal. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare