Bodelning vid makes död och särkullbarns arvslott

Hejsan och tack för bra webbsida. En fråga; Ang särkullbarn o att man vid bouppteckning begär 12:2. att man får proportionerligt arv beroende på hur mycket man äger. Kan ni med SIFFROR förklara ett fejkat exempel. A o B är gifta, båda har särkullbarn. B avlider. A har 900000 på ett konto, B har 100000 på sitt Gemensamt äger dom 50% var i sin bostadsrätt, värde 500000. Jag får det till att A äger 76,66% om man räknar in bostadsrätten. Räknar man bara kontona äger A 88,88%. Vilket räknesätt är riktigt? Och hur mycket blir Bs särkullbarns LAGLOTT. Hur mycket får A behålla? Om jag fattar rätt, är det lönsammast för A att ha en hel del på kontot. Tacksam för siffror, så jag fattar. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om arv och arvskiften vid en makes död finns i Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637 och Äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230.

När en make avlider så ska först en bodelning göras mellan makarna och huvudregeln är att makarnas giftorättsgods ska läggas samman och delas på hälften mellan den efterlevande och den avlidne (ÄktB 9 kap 1§ och 10 kap 1§). Vad som klassa som giftorättsgods regleras i ÄktB 7 kap.

Om pengarna på de båda kontona och bostadsrätten är giftorättsgods så ska dessa alltså tas med i bodelningen. Enligt Äktenskapsbalken så har dock den efterlevande maken rätt att behålla sitt eget giftorättsgods om denne begär det (ÄktB 12 kap 2§). I ditt exempel innebär detta alltså att om A åberopar sin rätt att få behålla sitt giftorättsgods så blir hans eller hennes del 1 150 000 (pengarna på kontot + halva värdet av bostadsrätten) och B:s del blir 350 000.

B:s del på 350 000 ska sedan skiftas. Enligt svensk rätt så är det en persons barn som ärver i första hand (ÄB 2 kap 1§). Om B alltså bara har ett barn och det inte finns något testamente så ärver detta barn hela kvarlåtenskapen. En arvinges del i kvarlåtenskapen kallas arvslott, i det här fallet är alltså särkullbarnets arvslott 350 000 kr. Att åberopa en bröstarvinges laglott blir endast aktuell om den avlidne har testamenterat bort sin kvarlåtenskap till någon annan än barnet, då har barnet nämligen rätt till en laglott som är hälften av arvslotten oavsett vad som står i testamentet. I det här fallet hade laglotten i så fall varit 175 000 kr. Eftersom det rör sig om ett särkullbarn så ärver inte A med förtur framför barnet, vilket A hade gjort om det hade varit ett gemensamt barn (ÄB 3 kap 1§).

Så för att sammanfatta i siffror: A:s giftorättsgods 1 150 000 (900 000 kr + 250 000 kr) B:s giftorättsgods 350 000 (100 000 kr + 250 000 kr) Bodelning: 1 150 000 + 350 000 = 1500 000 1 500 000/2 = 750 000 MEN! ÄktB 12:2 A:s andel 1 150 000 B:s andel 350 000.

Arvskifte: Kvarlåtenskap: 350 000 Särkullbarnet ärver framför den efterlevande maken i egenskap av bröstarvinge. A: 0 kr Barnet: 350 000 kr.

Slutresultat: A: 1 150 000 kr Särkullbarnet: 350 000 kr

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare