Uppsägning i förtid av tidsbegränsade anställningar

Hej, jag har ett påskrivet korttidsanställningsavtal som gäller från januari till maj 2013. Nu ska det ske omstrukturering i organisationen och jag fick reda på att jag inte skulle få jobba i vår. Om det inte står något finstilt i avtalet borde det väl inte gå att bryta? Skulle det kunna stå något finstilt som gjorde det möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Eftersom det inte framgår om arbetsplatsen omfattas av ett kollektivavtal så kommer jag först redogöra för regleringen enligt lagen om anställningsskydd (LAS) därefter kort om kollektivavtal. Den allmänna huvudregeln är att avtal ska hållas. Detta innebär att en allmän visstidsanställning, vilket jag uppfattar att ni har, som huvudregel inte kan avbrytas i förtid vilket framgår av 4§ 2st. 2men. LAS. Av samma paragraf framgår dock att annat kan avtalas. Vid en vanlig allmän visstidsanställning används frasen att man är anställd, med ditt exempel, "från och med den 1 Januari till och med den 31 Maj 2013". Vid ett sådant anställningsavtal kan arbetstagaren normalt inte sägas upp i förtid. Arbetstagaren kan dock bli avskedad om denne grovt åsidosätter sina åligganden mot arbetsgivaren enl. 4§ 4st och 18§ LAS, vilket inte verkar vara aktuellt i ert fall. En annan fras som ibland används är att anställningen gäller "från och med den 1 Januari _tillsvidare_ dock längst till och med den 31 Maj 2013". Konsekvensen vid tillägget av ordet "_tillsvidare_" är att anställningen fortfarande är att se som en tidsbegränsad anställning men att den även kan sägas upp i förtid, dock med iaktagande av att det föreligger saklig grund för uppsägning, att turordningsreglerna beaktas samt att anställningen upphör först efter viss uppsägningstid, se 7§, 22§ samt 11§ LAS. En omorganisation kan innebära arbetsbrist vilket är saklig grund för uppsägning. Det kan även vara så att ett kollektivavtal gäller på er arbetsplats. De kollektivavtalsslutande parterna kan då ha avtalat om avvikelser ifrån regleringen i 5§ LAS om tidsbegränsade anställningar genom kollektivavtalet se 2§ 3st. LAS. I fallet AD 2006:82 som gällde en sjukgymnast med en tidsbegränsad anställning så godkändes en klausul i kollektivavtalet som innebar att den tidsbegränsade anställningen skulle upphöra i förtid utan uppsägningstid. Klausulen löd: "_Mom 4 Om anställning för viss tid eller visst arbete ska upphöra före den tid som avsetts vid anställningstillfället gäller, om inte längre tid avtalats, att anställningen upphör en månad efter det att någondera parten lämnat skriftlig underrättelse. Från arbetsgivarens sida får sådan underrättelse inte lämnas efter det att sex månader förflutit från anställningens tillträdande."_ I vissa fall kan även ett anställningsavtal som gäller en tidsbegränsad anställning jämkas i enlighet med 36§ Avtalslagen. Detta gäller dock vid extraordinära händelser och jag uppfattar inte att det är något som skulle vara aktuellt i ert fall då _omstruktureringar i organisationen_ inte är en extraordinär händelse. Sammanfattningsvis är mitt råd till er är att läsa ert anställningsavtal och se hur tidsbegränsningen har formulerats samt att ta reda på om något kollektivavtal gäller på er arbetsplats och i sådana fall ta reda på om någon begränsning av LAS har avtalats in. LAS finner ni på https://lagen.nu/1982:80 Avtalslagen finner ni på https://lagen.nu/1915:218 Med vänliga hälsningar
Johan CorellRådgivare