Fri bevisföring, samt vem som kan kallas som vittne till rättegång

Hej, vet inte om du kan svar på min fråga. Jag undrar om en polis som förhört en människa ute på gatan, polisen är ensam i bilen och förhör personen som står utanför bilen utan att fråga om personnummer, leg. Kan polisen sedan kan gå in och skriva att han haft ett förhör med denna personen och då skriva in personnummer i utredningen? Kan sedan denna person bli kallad till rättegång? Tack på för hand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du kontaktar Law-Line med dina frågor. Enligt 23:3 Rättegångsbalken (RB) (https://lagen.nu/1942:740#K23P3S1) får en polisman hålla förhör och vidta andra utredningsåtgärder som är av betydelse för utredningen. Polismannen ska om möjligt göra detta direkt på brottsplatsen enligt 3a § förundersökningskungörelsen (https://lagen.nu/1947:948#P3aS1). Själva polismannens förfarande att inhämta upplysningar av vittnen, eller eventuella misstänkta direkt efter det att brottet skett är alltså tillåtet. Men hur ligger det då till med det faktum att polismannen inte inhämtat information om vem personen är som han förhört? Det kan besvaras på följande sätt: i Sverige tillämpar vi någonting som kallas för fri bevisföring, samt bevisprövning, vilket framkommer av 35:1 RB (https://lagen.nu/1942:740#K35P1). Detta betyder att all bevisning som framkommit vid målets utredande får framläggas inför domstolen och ligga till grund för en dom. Det har alltså ingen betydelse huruvida bevisningen uppkommit genom ett uttalande av ett okänt vittne, eller av ett känt vittne. Men detta betyder emellertid inte att all bevisning som åberopas inför domstolen är lika värdefulla i bevishänseende. Alla bevis värderas alltså och ges ett individuellt bevisvärde. För att räkna ut vilket bevisvärde ett bevis har så tittar domstolen bl.a. på hur beviset upprättats, och det faktum att polismannen inte inhämtade upplysningar om personen som gav informationen kan utgöra en sådan omständighet som ger beviset ett svagare bevisvärde. I sin tur skulle detta då kunna leda till att domstolen inte fäster något avseende vid bevisningen i sin dom. Och i fråga om vem som kan bli kallad som vittne är huvudregeln enligt 36:1 RB (https://lagen.nu/1942:740#K36P1) att var och en som inte är part i målet får höras som vittne. Det betyder alltså att en person kan bli kallad som vittne oavsett om polisen tidigare haft förhör med denna eller inte. Dock får rätten enligt 35:7 RB (https://lagen.nu/1942:740#K35P7) avvisa bevisning om den kan anses vara utan relevans för målets utgång, eller på annat sätt onödigt försinka, eller fördyra processen. I detta fallet skulle det kunna inbära att vittnesförhöret med ifrågavarande person avvisas som bevisning av domstolen, varför således denna inte ska förhöras.
Lawline RådgivareRådgivare