Bevisföring

Hej, Jag står oskyldigt åtalad för olaga hot. Polisen gjorde en komplettering där de plockade in min och MÄ mobiltelefoner, MÄs telefon innehöll ingenting och min telefon blev till min egen fördel i fallet. Men polisen övervägde att inte göra en undersökning hos skl som ja fått "tg hadeillstånd" till, utan man tömde mobil som tar ca 1 timme men de tog 1,5 månad innan jag fick tillbaka mobilen och det gav ingenting till åklagaren men ändå är jag fortfarande misstänkt när kraven som ställdes inte är uppfyllda! Hur ska man göra? Gav mobilen och förslaget till åklagaren eftersom jag inte har något att dölja!

Lawline svarar

Hej, Det här är alltså en bevisfråga. I Sverige har man fri bevisföring vilket innebär att det finns väldigt lite regler för bevisföringen. Vad som helst kan alltså användas som bevis. Direkta bevis som uppstått till följd av det som påstås är alltid att föredra före indicier, vilket är bevis som ökar sannolikheten för det påstådda. En av de få bevisregler som gäller är att inom straffrätten så måste skulden vara ställd bortom rimligt tvivel. För att inte anses skyldig räcker det då med att man kan visa det finns grund för rimliga tvivel om det som påstås. De bevis som lämnas skall alltså lämna utrymme för en rimlig alternativ förklaring till vad som har hänt. Bevisprövningen tenderar dock att vara hårdare ju allvarligare brottet är. Det är alltså i allmänhet lättare att bli fälld för olaga hot än för mord.
Thomas HefnerRådgivare