Bryta avtal?

Kan man bryta ett muntligt avtal genom att säga att "jag fick inte ihop tillräckligt med pengar sorry"? Bakgrund: Skulle sälja bil. Det kom en person som tyckte bilen var ok. Vi gjorde upp om priset och var överens, tog i hand i vittnes närvaro. Köpet skulle fullföljas 2 dagar senare. Dagen efter överenskommelsen får jag ett SMS som säger att han inte kunnat få ihop tillräckligt med pengar och bryter därmed köpet. Är det så enkelt att bryta ingångna överenskommelser? Vilka möjligheter ha man att kräva att köpet skall fullföljas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Utgångspunkten i svensk avtalsrätt är att avtal sluts genom anbud och accept, se 1 § i lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (https://lagen.nu/1915:218). Med detta menas att ett avtal uppkommer då någon lämnar ett förslag (anbud) som accepteras av en motpart (accept). Av din fråga framgår inte vilken part som lämnat anbudet och vilken part som accepterat detta. Det framgår inte heller hur anbudet sett ut (t.ex. finns ett krav på viss precision för att ett erbjudande ska kunna klassificeras som ett anbud) och om accepten skett i rätt tid och varit ”ren” (dvs. avsett anbudet utan några ändringar eller tillägg). Dessa omständigheter har betydelse för frågan om ett avtal kan anses ha slutits mellan dig och personen i din fråga. I det följande utgår jag dock från att ett avtal kommit till stånd mellan dig och köparen.

Om ett avtal har slutits är detta som huvudregel bindande för båda parter, oavsett om det rör sig om ett muntligt eller skriftligt avtal. Denna princip brukar kallas för ”pacta sunt servanda” (lat. ”avtal ska hållas”) och motiveras med att man måste kunna lita på att den person som åtar sig en avtalsförpliktelse också kommer att uppfylla den. Som huvudregel gäller alltså att en avtalspart själv får bära konsekvenserna av sina misstag i samband med avtalets ingående och att denne inte kan åberopa förutsättningsfel eller felaktiga förväntningar som skäl för att undgå avtalsbundenhet. Jag har svårt att se hur det faktum att köparen inte får ihop tillräckligt mycket pengar ska kunna befria denne från avtalsbudenhet. Detta borde köparen tagit reda på innan denne slöt avtalet med dig alternativt borde denne ha villkorat sitt anbud eller sin accept med att avtalet skulle fullföljas endast om denne kunde få ihop tillräckligt mycket pengar. Att köparen meddelar dig om att denne inte längre vill köpa bilen blir då rättsligt sett ett befarat avtalsbrott. Enligt allmänna avtalsrättsliga principer har du då rätt till ersättning från motparten motsvarande eventuella kostnader och utlägg som du haft samt utebliven vinst (detta brukar kallas för additionsmetoden). Vidare gäller följande. Eftersom både du och köparen verkar vara privatpersoner är köplagen (https://lagen.nu/1990:931) tillämplig. Enligt 51 § 1 st. samt 52 § 1 och 3 st. köplagen har du rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning under förutsättning att du inte väntar orimligt länge med att framställa detta krav.

Om köparen vägrar gå med på dina krav kan du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Observera dock att du vid en eventuell förlust kan bli tvungen att betala motpartens rättegångskostnader vilka kan överstiga det omtvistade beloppet. I anslutning till detta kan tilläggas att det i en rättegång kan vara svårt att bevisa att ett muntligt avtal faktiskt kommit till stånd. Av din fråga framgår i och för sig att vittnen finns, vidare finns sms:et som pekar på att ett avtal slutits. Jag vill emellertid ändå göra dig uppmärksam på detta.

Med vänliga hälsningar,

Catarina Cali

Catarina CaliRådgivare