FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/12/2012

Tredje mans rätt till prisavdrag/hävning vid köp från kommissionär

I den nya kommissionslagen (2009) har jag svårt att hitta det förhållande som beskrivs i den gamla kommissionslagen (1914) 11-12 §§. Jag undrar vilken rätt tredje man har i förhållande till huvudmannen, om en kommissionär sålt en begagnad egendom till tredje man, som i detta fall är en näringsidkare, och det är fel på varan. Till vem ska tredje man vända sig och vilket lagstöd kan han ha för att få rätt till hävning/prisavdrag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Den bestämmelse som tidigare fanns i 12 § kommissionslagen (1914:45) finns numera (till stor del omskriven) i 43 § kommissionslagen (2009:865) och rör skadeståndsansvaret mellan kommissionären och huvudmannen (kommittenten). Den bestämmelse som tidigare fanns i 11 § kommissionslagen (1914:45) saknar motsvarighet i den nya kommissionslagen. Som jag tolkat din fråga är det emellertid inte relationen mellan kommissionären och huvudmannen som din fråga handlar om, utan relationen mellan tredje man och kommissionären/huvudmannen. Kommissionslagen tar främst sikte på förhållandet mellan kommissionären och huvudmannen. Förhållandet mellan tredje man och kommissionären/huvudmannen behandlas i stället av köp- eller konsumentköplagen. Eftersom du skrivit att tredje man är en näringsidkare blir köplagen, och inte konsumentköplagen, tillämplig.

En kommissionär handlar i och för sig för annans (huvudmannens) räkning. Men kommissionären ingår avtal i eget namn. Detta innebär att tredje mans avtalspart blir kommissionären och inte huvudmannen. Detta framgår också av 24 § 1 st. kommissionslagen (2009:865) där det stadgas att tredje man, genom avtalet mellan kommissionären och tredje man, förvärvar rätt mot kommissionären men inte mot huvudmannen. Om tredje man hade varit en konsument hade denne enligt 25 § kommissionslagen (2009:865) kunnat rikta vissa krav även mot huvudmannen, men då så inte är fallet här kan tredje man endast vända sig till kommissionären.

Fel i vara behandlas i 17-21 §§ köplagen (1990:931). I 17 § anges att om varan inte stämmer överens med den art, mängd, kvalitet och andra egenskaper som avtalats är den att anse som felaktig. Enligt 18 § är den även att anse som felaktig om den avviker från uppgifter som säljaren lämnat vid köpet och dessa uppgifter kan ha haft inverkan på köpet på så sätt att de påverkat köparen att köpa den aktuella varan. Säljs varan i ”befintligt skick” kan köparen trots det göra gällande fel om varan är i sämre skick än vad köparen med fog kunnat förutsätta (se 19 §). Följden av att varan är att anse som felaktig är att köparen kan kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd (se 30-40 §§).

Sammafattningsvis gäller alltså att tredje man kan vända sig till kommissionären (men inte huvudmannen) och att tredje man har rätt till prisavdrag/hävning (om det föreligger fel i vara) enligt köplagen.

Hoppas att du fått lite hjälp på vägen!

Vänliga hälsningar,

Catarina Cali

Catarina CaliRådgivare