Fri bevisprövning

Hej Jag anmälde för ett halvår sedan min dåvarande flickvän för misshandel. Det inträffade under en bilfärd då jag körde bilen. Vi munhöggs och tjafsade en del, det slutade med att hon slog mig upprepade gånger med öppen hand över örat så min trumhinna sprack samt att hon från baksätet sparkade mig på axeln medan jag körde. När vi kom fram till vår "destination" (som var mina föräldrar) fortsatte vårt gräl, min mamma kom ner till bilen och bad mig gå in vilket jag gjorde. Då hör jag hur min flickvän står och kallar mig för knarklangare och en massa andra saker inför min mamma, detta enbart för att provocera mig då det inte ligger någon sanning i det, jag kommer ut igen och spottar i hennes riktning utan tanke på att träffa utan för att markera att nu får det vara nog, jag ber henne "dra åt helvete". Hon åker iväg. I alla fall, nu har vi varit på huvudförhandling och åklagaren menar på att hon ska dömas för ringa misshandel (för slagen mot örat) och jag för ofredande (för den här spottningen). Min mamma var med och såg att spottet aldrig träffade (hon har vittnat vid förhör hos polisen men inte under förhandlingen), jag har varit tydlig med att det inte var menat att träffa henne men hon hävdar att det kom i ansiktet. Hur dömer man ett sånt här fall? Vilken bevisning krävs och så vidare. mvh

Lawline svarar

Hej, Att svara på hur domen kommer bli ett sådant här fall är inte helt enkelt eftersom det är domstolen som, när den dömer, gör en avvägning mellan samtliga omständigheter. Domstolen har t ex. möjlighet att döma för en annan svårighetsgrad av misshandeln än ringa, som åklagaren yrkat på, om de anser att det föreligger omständigheter som talar för det. Vilken bevisning som krävs för att bevisa brott i just det här fallet kan variera beroende på omständigheterna men det är viktigt att veta att i Sverige råder fri bevisprövning. Den fria bevisprövningen regleras i Rättegångsbalken 35 kap 1 § och innebär att parterna i princip har rätt att lägga fram vilken bevisning som helst och att domarna har rätt att fritt värdera den här bevisningen. I ofredande fallet tycks till exempel ord stå mot ord vilket innebär att domstolen behöver värdera era vittnesmål för att bedöma vad som skett. Vad domstolen kommer komma fram till kan jag tyvärr inte svara på. Vänligen,
Frida KarlssonRådgivare