Tvåårsregeln och turordning

Jag arbetar som sjukgymnast, heltid sen september 2010 på ett privat företag och haft vikariat på ett avtal som löper ut vid årsskiftet. Jag har samma anställningsform enligt alla anställningsavtal sen jag började så jag borde vara LASad redan?! Nu hör till saken att det finns en annan person på företaget som blev anställd en (1) månad tidigare! Men han har jobbat halvtid 2 dagar i veckan! Han borde då inte hunnit blivit LASad? Chefen säger där nu att det är sist in först ut om det skulle bli så att det inte finns någon tjänst... ? Det verkar också som att hon nu vill söka avtal (vilket skulle leda till fast anställning) på han som jobbat en månad längre eftersom han började tidigare! Vilket i sin tur leder till att jag inte får förlängning. Men eftersom jag troligen är LASad så borde det väl rimligen vara mig man söker avtal för och inte den andra? Om man är LASad och inte får avtal vad händer då? Är man berättigad en tjänst ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det framgår inte av frågan vad din kollega är anställd som, i mitt svar utgår jag ifrån att även han är anställd som sjukgymnast och att ni har samma kvalifikationer. Det framgår inte heller om det finns ett tillämpligt kollektivavtal på arbetsplatsen. De regleringar som jag kommer beröra i svaret kan avtalas bort genom kollektivavtal och situationen kan då få en annan lösning, detta framgår av 2§ LAS. Jag utgår således ifrån att inget annat har avtalats. Vikariatet Eftersom du varit anställd som vikarie i mer än två år under en femårsperiod så har din anställning automatiskt omvandlats till en tillsvidareanställning, se 5§ 2st LAS. Din anställning har då övergått till en tillsvidareanställning som sjukgymnast, med heltidsomfattning. Tidsberäkning När man beräknar tiden i 5§ 2st LAS (inlasning) så är det anställningstiden man tar hänsyn till och inte anställningens omfattning. Det innebär att även din kollegas anställning övergått till en tillsvidareanställning eftersom han varit anställd i över två år. Kollegans anställning har då övergått till en tillsvidareanställning med deltidsomfattning. Turordningsreglerna (sist-in-först-ut) Tillsvidareanställningar kan sägas upp när det föreligger saklig grund enl. 7§ 1st LAS. Arbetsbrist ses alltid som saklig grund och arbetsgivaren bestämmer själv om det föreligger arbetsbrist. Arbetsbrist kan motiveras på flera sätt, till exempel att det råder arbetsbrist på tjänsten som sjukgymnast i stort eller att det endast råder arbetsbrist på tjänster som heltidsanställd sjukgymnast. Vid uppsägningar pga. arbetsbrist ska arbetsgivaren iakta turordningsreglerna enl. 22§ 1st LAS. Enligt paragrafens fjärde stycke så nämns att arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför de med kortare anställningstid, samt att det är det sammanlagda anställningstiden som räknas. Din kollega har alltså företräde framför dig i en situation av arbetsbrist för sjukgymnaster. Anställningens avslut Om arbetsgivaren avslutar din anställning utan uppsägningstid så räknas detta som ett avskedande, se 4§ 4st LAS. Detta eftersom din anställning har övergått till en tillsvidareanställning och en tillsvidareanställningen normalt upphör genom en uppsägning efter viss uppsägningstid enl. 4§ 2st LAS. För att arbetsgivaren ska få avskeda arbetstagaren så måste denne grovt åsidosatt sina skyldigheter mot arbetsgivaren enl. 18§ LAS. Konsekvenser Avskedandet kommer ogiltigförklaras om det inte ens fanns grund för uppsägning enl. 35§. Detta på talan av dig som arbetstagare. Eftersom arbetsgivaren troligtvis kommer hänvisa till arbetsbrist så förelåg saklig grund för uppsägning, dock så har inte arbetsgivaren beaktat uppsägningstiden i 11§ LAS. Om arbetsgivaren inte beaktar uppsägningstiden så berättigar detta till skadestånd enl. 38§ LAS. Lägg dock märke till tidsfristerna i 40-41 §§ LAS. Mitt råd är att du tar reda på om det finns ett tillämpligt kollektivavtal och om det finns avvikelser mot de regler som jag redogjort för. Om det inte gör det så bör du påpeka situationen för din chef och i värsta fall överväga att kontakta en jurist för att gå vidare i frågan. För att ge dig ett tydligare svar skulle jag behöva ytterligare information men jag hoppas att mitt svar är dig till hjälp. LAS (Lag om anställningsskydd) finner du här: https://lagen.nu/1982:80 Med vänlig hälsning
Johan CorellRådgivare