Hemförsäkring, uppsägningstid och besittningskydd som inneboende

Hej! Jag hyr en "lägenhet" som är en del av en bostadsrätt. Kontrakten gällde till att börja med för 6 månader men har förnyats med ytterligare 6 månader. För det första undrar jag om jag behöver hemförsäkring då jag inte vet om jag räknas som inneboende då min "lägenhet" hör till en större lägenhet eller om jag räknas som egen? För det andra undrar jag hur lång uppsägningstid jag har om kontraktet inte förnyas efter att kontraktet löpt ut, när måste jag flytta ut? Enligt kontraktet som min hyresvärd gjort står det att det är 1 månads ömsesidig uppsägningstid och att hyresgästen avsäger sig besittningsskydd, gäller detta? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Vilka som omfattas av en hemförsäkring regleras inte i lag utan är beror helt och hållet på villkoren i avtalet mellan försäkringsbolaget och den som tecknat försäkringen. Vanliga villkor är att du ska vara folkbokförd på samma adress och ha gemensamt hushåll med den som tecknat försäkringen för att omfattas. Det är alltså möjligt att du omfattas av försäkringen men om du ska vara säker så får helt enkelt ta kontakt med försäkringsbolaget och fråga. Uppsägning av hyresrätt regleras i 12 kap Jordabalken (JB), se https://lagen.nu/1970:994. Huvudregeln för tidsbestämda hyresavtal är att avtalet upphör när tiden går ut men eftersom ditt hyresförhållande (den sammanlagda tid du har bott i lägenheten) kommer att ha varat längre än nio månader när avtalstiden är slut så ska avtalet sägas upp för att sluta gälla (JB 12 kap 3§ 2st). Enligt JB 12 kap 1§ så är kapitlet tvingande till hyresgästens förmån vilket innebär att avtalsförhållanden som strider mot en bestämmelse i lagen och som är till din nackdel är utan verkan mot dig. Eftersom den korta uppsägningstiden är till din fördel om det är du som säger upp avtalet så har du en månads uppsägningstid precis som det står i avtalet. Om du inte vill att avtalet ska förnyas efter att de 6 månaderna har löpt ut så måste du alltså säga upp avtalet senast en månad i förväg. Din hyresvärd måste däremot säga upp avtalet senast tre månader i förväg trots att ni avtalat om annat då den kortare uppsägningstiden för värden strider mot lagen och är till din nackdel (JB 12 kap 4§). Om avtalet sägs upp i tid, alltså för din del senast en månad i förväg och för hyresvärdens del senast tre månader i förväg så måste du ha flyttat ut och hålla lägenheten tillgänglig för nästa hyresgäst senast klockan 12 dagen efter att de sex månaderna har löpt ut (JB 12 kap 7§). Om avtalet inte sägs upp i tid så omvandlas det automatiskt till ett avtal på obestämd tid under förutsättning att ni inte har avtalat om vad som ska hända vid utebliven uppsägning (JB 12 kap 3§ 3st). För din del innebär det att om tiden för uppsägning försitts så behöver du inte lämna lägenheten när de sex månaderna är över trots att det är det som står i avtalet utan först tre månader efter månadsskiftet den månad som din hyresvärd säger upp avtalet (JB 12 kap 4§ 1st). Vad gäller besittningsskyddet så beror det först och främst på om du kan räknas som inneboende eller inte. Utan fler omständigheter så är det svårt för mig att bedöma frågan men om du är inneboende eller ej beror framförallt på om den stora lägenheten är tydligt uppdelad i två lägenheter eller om du endast hyr ett rum i en enfamiljslägenhet. Om du är inneboende så har du inget besittningsskydd och då är er överenskommelse giltig och till och med överflödig (JB 12 kap 45§ 1st 3p). Om du inte är inneboende så har du i regel besittningsskydd. Det är dock möjligt att avtala bort denna om parterna upprättar en särskild handling om avsägande av besittningsskydd och dessutom får denna godkänd av hyresnämnden. Eftersom ni inte verkar ha upprättat en särskild handling utan endast har skrivit in överenskommelsen i hyresavtalet så är bestämmelsen inte giltig och du har i så fall kvar ditt besittningsskydd (JB 12 kap 45a§ 1st). Sammanfattningsvis: Om du omfattas av hemförsäkringen eller ej kan jag inte svara på utan det får du kolla upp med försäkringsbolaget. Du kommer inte att behöva flytta ut från din lägenhet förrän tidigast dagen efter att de sex månaderna är över och dessutom först tre månader efter att din hyresvärd sagt upp avtalet. Om värden säger upp avtalet en månad innan avtalstiden löper ut så behöver du alltså trots avtalet inte flytta förrän det har gått tre månader från månadsskiftet den månad som uppsägningen sker. Om du är inneboende så har du inget besittningsskydd. Om du inte är inneboende så är er överenskommelse ogiltig eftersom den inte uppfyller formkraven. Med vänliga hälsningar
Pierre OlssonRådgivare