Tillämpliga regler om makar låg i skilsmässa vid ena makens död

Om det inte går att använda sig av 3:10 ÄB, vilka regler gäller då?

Lawline svarar

3:10 ÄB säger att reglerna i lagens tredje kapitel, som handlar om makes arvsrätt, inte ska tillämpas om makarna låg i skilsmässa när den ena maken dog. Istället avgörs vem som är arvsberättigad enligt lagens övriga kapitel, se särskilt kapitel 2. Jag förstår inte riktigt din fråga - när skulle man inte kunna använda sig av 3:10 ÄB? Menar du vilka regler som gäller om man _kan_ använda 3:10 ÄB, dvs makarna låg i skilsmässa? I så fall har du ditt svar ovan - i annat fall får du återkomma med din fråga! Vänliga hälsningar, Louise Bjartell
Louise BjartellRådgivare