Bevisvärdering i brottmål, misshandel

Hej! Min sambo är anmäld för misshandel av sitt ex, vid 2 tillfällen: 2009 och 2011. Vid det ena tillfället ådrog sig exet blåmärken runt handlederna, och hon påstår att min sambo slängde ner henne på golvet och sparkade henne. Min sambos version är att hon tog hans mobiltelefon, och när han försökte ta tillbaks den så sparkade hon och slog hon mot honom så att han var tvungen att värja sig genom att hålla i hennes handleder. Detta var 2009. Hon har tidigare hotat att anmäla detta ,men inte gjort det. Det andra tillfället är för min sambo helt okänt, hon har alltså fabricerat detta och påstår återigen att han tagit henne runt handlederna och att hon slutligen hamnade på golvet. Inga läkarutlåtanden finns. Exets mamma har varit vittne till när exet örfilade min sambo vid ett tillfälle. Min sambo var på polisförhör 4/12 och nu är ärendet inskickat till åklagare. Hur ser chanserna ut för min sambo? Ord står mot ord, och det finns bilder på blåmärkena från 2009, men vem vet om dessa är fabricerade eller ej?? Denna kvinna (exet) har trakasserat flera familjemedlemmar till min sambo, även mig. Min sambo och exet ligger även i vårdnadstvist. Det som gör mig rädd är att min sambo har en villkorlig dom gällande en polisanmälan från en fd arbetsgivare. Det handlar inte om misshandel. Min sambo har inte en våldsam gen i hela kroppen, något som även kan bekräftas av hans exfru som han var gift med i 12 år och de hade ett stormigt förhållande. mvh Ann

Lawline svarar

Hej Ann, Det är naturligtvis svårt att säga hur din sambos chanser ser ut utan att ha full insyn i ärendet och utan att veta vilka bevis som finns och i vilken form. Jag får därför be dig att du tar till dig nedanstående med en stor nypa salt och försiktighet. I brottmål gäller beviskravet ställt utom rimligt tvivel, vilket är mycket högt. Rent allmänt kan sägas att när *ord står mot ord* så krävs det att någon av parternas berättelser har stöd i övriga omständigheter i utredningen. Även om exempelvis din sambos exs historia skulle vara mycket trovärdig eller till och med trovärdigARE än din sambos så kan inte detta ensamt läggas till grund för en fällande dom. Dessutom verkar du ju själv, på ett trovärdigt sätt kunna vittna om att det snarare skulle kunna röra sig om trakasserier. Vad gäller *blåmärkena från 2009* kan man säga följande. För att de ska ha relevans i utredningen måste man kunna bevisa att de har tillkommit pga den påstådda misshandeln och ingenting annat. Om man exempelvis uppsöker en läkare i direkt anslutning till misshandeln och får skadorna dokumenterade så kan man ha ett bra bevis. Men gamla fotografier som ingen vet när de är tagna och dessutom av målsäganden själv borde inte kunna tillmätas någon betydelse i en eventuell rättegång. Vad gäller din sambos *villkorliga dom* så kan den aldrig spela in i huruvida han har gjort sig skyldig till misshandel eller inte. Däremot kan tidigare brottslighet under vissa förutsättningar spela roll vid bedömandet av påföljd, dvs vad själva straffet ska bli om man befinns skyldig. Det enda som spelar någon roll är hur stark bevisningen är i det aktuella fallet. Domen säger ju de facto ingenting om huruvida han har misshandlat någon. Därtill lär den inte heller kunna användas som någon slags karaktärsbevisning i egentlig mening eftersom du säger att den avser någon helt annan typ av brott. Hoppas jag besvarat dina frågor!
johan wahlundRådgivare