Svar

Hej, Ett ungdomsgäng kastade i helgen ägg på vårt hus och min sambo fick tag i pojkarna (14-15 år). En kille la han ner på marken medan han ringde dennes föräldrar (eftersom han var så ung). Nu är min sambo anmäld för misshandel då killen fick skrapsår i ansiktet och även egenmäktigt förfarande då påsen med ca 60 ägg blev kvar hos oss trots att vi påtalade att de skulle ta med äggen. Polisen tror att detta kan leda till rättegång, hur ser ev straff ut om min sambo blir fälld?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Enligt 3 kap. 5§ brottsbalken får den som döms för misshandel fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, böter eller fängelse i högst sex månader. Det är lite svårt att bedöma om din sambos brott är ringa eller inte men huvudregeln är att misshandeln är ringa om offret inte behöver uppsöka sjukhus. Vad gäller det egenmäktiga förfarandet är straffet böter eller fängelse i högst sex månader (se 8 kap. 8§ brottsbalken) Hoppas det hjälper! Lycka till!
Maryia KhaladzinskayaRådgivare