Vållande till kroppsskada och följande ersättning

Min bonusdotter är kraftigt allergisk mot baljväxter (jordnötter etc.). I lördags kväll åt hon en rätt på en kebab resturang i Stockholms city efter att ha frågat flera gånger om rätten innehöll jordnötter. Trots detta fick hon omedelbart en anafylaktisk chock. Hon använde direkt sin EpiPen-spruta och senare ilfart in till sjukhus med ambulans. Ytterligare sprutor inkl. adrenalin och morfin. Utskriven efter 5 timmar.Eftersom Jenny hade utlägg i samband med sjukhusvistelse och användandet av spruta (EpiPen) på sammanlagt 1.000kr ska hon naturligtvis kräva det, men bör hon gå vidare och i så fall hur? Om hon skulle anmäla till polis – innebär det att resturangägaren skulle kunna bli fälld för vållande till kroppsskada...? Skulle hon kunna stämma resturangen på mer än bara utlägg med tanke på den risk de utsatte henne för – ”sveda och värk”?

Lawline svarar

Hej! Av brottsbalken 3:8 framgår att den som av oaktsamhet orsakar annan person kroppskada eller sjukdom som inte är ringa, döms till böter eller fängelse. Det framgår inte vad restaurangen svarade på er fråga. Om de med säkerhet svarade nej, och det visar sig att maten ändå innehöll jordnötter, har de förfarit oaktsamt. Om skadan som vållats inte är ringa, kan restaurangen dömas till ansvar. Vilken påföljd det blir, beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Angående ersättning så framgår det av skadeståndslagen 2:1 att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada ska ersätta den. Skadeståndets storlek omfattar enligt skadeståndslagen 5:1 sjukvårdskostnad och andra kostnader för den lidande, inbegripet skälig kompensation till den som står den skadelidande särskilt nära och inkomstförlust. Även fysisk och psykisk lidande av övergående natur tas hänsyn till, det vill säga, sveda och värk. Du kan kontakta aktuella kommunens livsmedelsinspektor för vidare information. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare