Arvsavstående

Vår pappa har nu gått bort vi är fyra barn. För 22år sedan fick han efter vår mors bortgång i orubbat bo. Han var numera omgift. Inga gemensamma barn. Bor på skilda adresser. Nya frun vill inte ha del i bouppteckning eller kvarlåtenskap utan vill friskriva sig helt. Vilka papper behöver hon skriva på? Vad är dödsbot? Hans lägenhet bara eller även hennes?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! När ett äktenskap upplöses genom dödsfall vilken är situationen för den nya frun och er pappa så ska bodelning ske dem emellan enligt 9 kapitlet 1§ Äktenskapsbalken (1987:230), (ÄktB). En bodelning gör man för att dela upp tillgångarna i ett äktenskap, den enskilda egendomen tillfaller den maka som äger den och giftorättsgodset (gemensamma egendomen) delas, här står varje make står för sina egna skulder. Dödsboet är en juridisk person som bildas när en person avlider och kvarlåtenskapen i dödsboet förvaltas av efterlevande make, arvingar och universella testamentstagare (de som ärver genom testamente) under boets utredning, enligt 18 kapitlet 1§ Ärvdabalk, (ÄB). Om inte en särskild dödsboförvaltare har utsetts. Dödsboet omfattar den kvarlåtenskap som er far hade, ägde han sin egen lägenhet så ingår den i dödsboet. Detsamma gäller fruns lägenhet, men är det frun som själv äger lägenheten så tillfaller den henne i och med bodelningen och ingår inte i kvarlåtenskapen. Är fruns lägenhet giftorättsgods kan det göras upp i bodelningen om den ska tillfalla frun eller dödsboet. I 17 kapitlet ÄB regleras de situationer då arvsberättigade personer kan avsäga sitt arv medan person i fråga som de ska ärva av fortfarande lever, det finns inga lagregler som reglerar hur man gör efter att personen har gått bort. Men det är accepterat genom praxis (rättsfall från högsta domstolen) och doktrin att avsäga sig sitt arv efter det att personen har avlidit. Avsäger sig frun arvsrätten så fördelas hennes del av arvet mellan de arvsberättigade personer som finns kvar. Arvsavsägelsen kan bifogas som en bilaga till bouppteckningen som skickas in till skatteverket. Här hittar ni äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230 Här hittar ni ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen
Sofia LiljaRådgivare