Äktenskapsförord eller annat avtal?

Hej! Min fråga gäller avtal mellan makar. Hur avtalar man på anat sätt än genom äktenskapsförord? Säg att avtalet ska gälla så att vid en ev. bodelning så ska ena maken få mer än den andre. Kan man upprätta ett sådant avtal?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Äktenskapsförord är vad ett avtal mellan makar kallas, när avtalet innehåller överenskommelse om annan fördelning av egendom vid en ev bodelning än den fördelning som gäller enligt lagstiftningen. Om man vid en ev. framtida bodelning vill att den ena maken ska få mer än den andra så är det just ett äktenskapsförord man ska upprätta. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt, undertecknat av båda parter och det ska registreras hos Skatteverket för att vara giltigt. Vänliga hälsningar,
Emma LampeRådgivare