FrågaAVTALSRÄTTGåva29/11/2012

Överlåta sommarhus

En kvinlig bekant till mig har ett sommarhus hon vill skriva över på sina barn. Hon behöver ett korrekt dokument för detta. Givetvis med klausuler för att det är en rättvis fördelning. Tyvärr är hon ensamstående med en usel privatekonomi och behöver hitta billiga eller gratis alternativ för att kunna genomföra detta. Finns det färdiga dokument på lawline, eller någon som kan hjälpa till för en human ersättning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Det vanligaste förfarandesättet är att föräldrar överlåter huset till sina barn i form av en gåva. En annan möjlighet är så klart att barnen köper huset i fråga. Men eftersom du i din fråga anger att din bekant vill "skriva över" sommarhuset på sina barn antar jag att det är fråga om en gåva. Så kallade gåvobrev, det avtal som måste upprättas, finns det mallar för på Internet. För endast ett par hundralappar kan man få en korrekt mall. Detta förutsätter dock att man känner sig bekväm med att fylla i en mall utan extern hjälp. Annars är det inte omöjligt att hennes bank har jurister som kanske kan hjälpa henne med dylika frågor men vad en sådan tjänst kostar vet jag inte. Ytterligare ett alternativ är att anlita Familjens jurist som är specialiserade på bland annat sådana här frågor. Ett gåvobrev måste hur som helst till för att barnen kan skrivas som ägare på fastigheten vilket görs via en fastighetsinskrivning på Lantmäteriet. Se denna länk: http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_FaqList.aspx?id=15368. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare