FrågaAVTALSRÄTTFormkrav28/11/2012

Avtals ingående - Konkludent handlande

Hej, jag hyr ut lastbilssläp och jag har en fråga gällande kontrakten. Jag har skickat ett hyresavtal med posten till min kund. Avtalet innehåller uppgifter om betalning, återlämning, vem som skall stå för kostnader som kan uppkomma osv. Kunden har hämtat släpvagnen och därefter har han börjat att betala in den månadshyran som avtalet säger att han skall göra. Problemet är att jag aldrig fått tillbaka ett påskrivet avtal av kunden. Kunden har nu återlämnat släpvagnen utan att meddela detta vilket hyresavtalet säger att han måste göra, han har dessutom orsakat stora skador på släpvagnen! Min fråga är om avtalet gäller eftersom att han har betalt den hyra som avtalet säger att han skall göra i ca 10 månaders tid eller om han är helt befriad eftersom han inte skrivit på avtalet och återsänt det till mig? Stort tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga här på Lawline *Kort översikt* När det gäller avtal och dess ingående så kan avtal enligt rättslig huvudregel ingås både muntligt och skriftligt. Vissa överenskommelser, så som fastighetsköp, har dock formkravet att det måste vara skriftligt. Vad gäller saker så som släpvagnar, som anses vara lösöre och ej fast egendom, så finns det inga liknande formkrav. *Avtalets giltighet i denna situation* Vad sedan gäller ramen för muntlighet så kan tillkommande fakta, att kunden betalat hyran under 10 månader, fungera som ett styrkande av hans vilja att acceptera avtalet. Konsekvensen blir ju den att du inrättar dig efter det och genom kundens ”konkludenta handlande”, hans tysta fullgörande, så får *avtalet anses gälla *utifrån den ram du sänt honom i hyresavtalet. Att han alltså inte följt avtalet kan beroende på utformningen ge grund för ersättning från din sida men den frågan är svår att beröra djupare här. Reglerna om avtals ingående finner du närmre i Avtalslagen (SFS 1915:218) vilken på grund av sin ålder kan vara lite svårtillgänglig. Som övrigt lästips om intresse finns rekommenderar jag därför: Axel Adlercreutz ”Avtalsrätt 1” som kan nås i ditt närmsta bibliotek. Hoppas denna information hjälper dig Lycka till Vänliga hälsningar Patrik
Patrik Kragh MyllenbergRådgivare